Isnin, Januari 16

LHDN akan membendung pelarian cukai pada tahun 2017



Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) akan meneliti dan menjejaki pengelak cukai dan menjadi salah satu keutamaan lembaga tersebut pada tahun 2017.

Timbalan Ketua Eksekutif LHDN Datuk Mohd Nizom Sairi berkata ini adalah sebahagian daripada rancangan agensi itu bagi memenuhi sasaran RM127 bilion dalam kutipan cukai bagi 2017.

Mohd Nizom berkata ini boleh dicapai dengan cara serampang dua mata, dengan meningkatkan usaha pengumpulan maklumat manakala meningkatkan tahap pematuhan oleh pembayar cukai dengan membendung ketirisan dan pengelakan cukai.

"Sebagai contoh, salah satu strategi khusus untuk membendung ketirisan cukai dan pengelakan adalah dengan memberi tumpuan kepada perancangan cukai agresif," katanya pada satu majlis di LHDN Cawangan Jalan Duta pada 16 Januari 2017.

Perancangan cukai agresif merujuk kepada amalan mengeksploitasi kelemahan undang-undang atau menyembunyikan transaksi perniagaan untuk mengurangkan cukai yang melebihi amaun yang biasanya dibayar.

Mohd Nizom berkata, Bahagian Perancangan Cukai Agresif telah ditubuhkan untuk tujuan itu dan ia akan bekerja rapat dengan Cawangan Cukai Multinasional, Cawangan Cukai Besar, Cawangan Tidak Bermastautin, dan jabatan-jabatan lain.

Beliau berkata, LHDN juga akan melihat pada syarikat-syarikat yang ditubuhkan untuk tujuan pengelakkan cukai dan juga syarikat-syarikat asing yang bekerja dengan syarikat-syarikat tempatan bagi tujuan yang sama.

"Kami juga akan memberi tumpuan lebih kepada pengelakan melibatkan syarikat atau penyalahgunaan undang-undang Labuan. Berdasarkan maklumat yang dikumpulkan, kami mendapati bahawa terdapat syarikat tidak bermastautin bersekongkol dengan syarikat-syarikat bermastautin dan ejen cukai untuk pelarian cukai," kata Mohd Nizom.

Semua ini, dia berkata, pengumpulan maklumat adalah penting melalui permintaan Borang Q Task Force, yang dikeluarkan dalam bentuk senama.

Mohd Nizom berkata mereka yang dberikan Borang Q oleh LHDN dipaksa untuk memberikan maklumat yang diminta di bawah Seksyen 81 Akta Cukai Pendapatan atau risiko denda antara RM200 hingga RM2,000 atau penjara sehingga enam bulan, atau kedua-duanya.

Beliau berkata mereka yang telah diberikan Borang Q mesti menyatakan maklum balas dalam masa 30 hari, jika gagal amaran akan dikeluarkan dan tambahan 21 hari akan diberikan, selepas itu tindakan undang-undang akan dikenakan dengan segera.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan