Khamis, September 14

Apa Yang Perlu Dibuat Untuk Memudahkan Akaun Perniagaan Anda Diaudit?

Anda dapat surat cinta dari LHDN!

"Tapi saya membayar semua cukai saya dan saya memfailkan tepat pada masanya!" Anda bersuara. Tetapi itu tidak bermakna anda tidak akan diaudit.

Sekiranya anda menjadi salah satu "yang bertuah" untuk audit, anda akan tahu bagaimana untuk mempersiapkan dan bagaimana untuk mengendalikan proses tersebut. Apa yang perlu dibuat untuk memudahkan akaun perniagaan anda diaudit? Untuk melakukan itu, anda perlu memahami perkara berikut:

Apakah audit cukai?

Audit cukai adalah semakan borang cukai oleh LHDN dengan lebih dekat dan mengesahkan bahawa pendapatan dan potongan anda adalah tepat.

Jenis audit cukai

Apa patut saya buat?

Perkara pertama yang perlu dilakukan adalah untuk bertenang dan biarkan juruaudit menjalankan tugas mereka. Bergantung kepada sebab dan rasional untuk audit, pembayar cukai dikehendaki menyediakan maklumat berkaitan dengan isu ini.

Sekiranya terdapat pelarasan cukai, pembayar cukai akan menerima pemberitahuan dengan butiran pelarasan cukai yang dicadangkan dan rasional untuk membuat pelarasan sedemikian.

Pembayar cukai akan diberikan 21 hari dari tarikh pemberitahuan pelarasan cukai yang dicadangkan untuk menyatakan pandangannya mengenai penemuan atau mengemukakan bantahan rasmi jika dia bersetuju. Maklumat tambahan dan salinan bukti perlu disediakan untuk menyokong bantahan ini.

Inilah sebabnya mengapa saya sentiasa menyimpan rekod kami seperti resit dan invois selama tujuh tahun, kerana LHDN mempunyai hak untuk mengaudit fail cukai saya untuk tujuh tahun lagi.

Sekiranya tiada bantahan dibuat dalam tempoh 21 hari atau jika bantahan didapati tidak mempunyai asas, pembayar cukai akan dianggap telah bersetuju dengan pelarasan cukai yang dicadangkan dan akan dikehendaki mengambil tindakan sewajarnya.

Dalam audit, pembayar cukai boleh meminta ejen cukainya hadir semasa temu duga. Seorang pembayar cukai yang tidak pandai berbahasa Malaysia atau bahasa Inggeris dibenarkan membawa jurubahasa.

Sekiranya pembayar cukai melantik ejen cukai baru untuk mengendalikan kes auditnya, dia perlu mengemukakan salinan surat pelantikan.

Apa yang tidak boleh saya lakukan?

Pertama-tama, jangan menghalang atau menghalang pegawai audit dari melaksanakan tugasnya. Kegagalan untuk bekerjasama dengan pegawai audit adalah satu kesalahan.

Menghalang termasuk menangguhkan pegawai audit daripada memasuki tanah, bangunan, tempat dan premis untuk melaksanakan tugasnya.

Penolakan atau sengaja menangguhkan penyediaan buku akaun yang relevan atau dokumen lain yang diperlukan oleh pegawai audit, atau kegagalan untuk memberi tanggapan yang munasabah terhadap soalan-soalan yang dibangkitkan atau bantuan kepada pegawai dalam menjalankan tugasnya juga dianggap menghalang.

Pembayar cukai juga dilarang memberi sebarang bentuk hadiah dan menjalankan sebarang urusan dengan pegawai audit semasa proses pengauditan.

Jika anda dapat membuktikan bahawa borang pertama cukai anda adalah lengkap dan tepat, anda tidak akan dipersoalkan lagi. Tetapi jika mereka mendapati kesilapan atau tidak sengaja dalam laporan anda, anda sama ada didenda dengan penalti atau penjara, atau kedua-duanya, bergantung kepada keterukan atau bilangan kesalahan.

Untuk mengelakkan masalah, pembayar cukai dikehendaki menyimpan semua rekod, dokumen dan lembaran kerja selama tujuh tahun (dikira bermula dari akhir tahun di mana Borang Cukai Pendapatan difailkan) sebagai bukti dan rujukan jika diperlukan oleh audit.

Anda boleh lari tetapi anda tidak boleh menyembunyikannya

Saya sering mendengar cerita tentang orang-orang yang berjaya mengelak cukai selama bertahun-tahun, tetapi ianya hanya beberapa ketika sebelum pihak berkuasa mengejar dan memaksanya untuk membayar segala kerumitan..

LHDN telah memperhebatkan aktiviti audit luar dalam beberapa tahun kebelakangan ini, mengakibatkan cukai tambahan dan penalti dikenakan.

Untuk mengelakkan implikasi kewangan dan undang-undang, adalah penting bagi semua pembayar cukai untuk memastikan cukai mereka dibayar tepat pada masanya dan tepat. Tiada siapa yang suka pemfailkan cukai, tetapi sedikit perancangan boleh membuat proses itu jauh lebih menyelamatkan "cukai".

Tiada ulasan:

Catat Ulasan