Khamis, September 7

Halaman Facebook NGO yang meragukan dihapuskan selepas berita diterbitkan

Beberapa jam selepas laporan The Borneo Post mengenai pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang dikatakan beroperasi secara haram dan secara terbuka meminta dana untuk rawatan perubatan pesakit kanser berusia dua tahun, di halaman Facebook kelihatan telah dipadamkan.

Dalam laman Facebooknya, NGO yang dikatakan itu menaikkan permintaan RM80,000 untuk pesakit kanser untuk menjalani rawatan dan pembedahan.


Berikutan aduan oleh orang ramai, The Borneo Post menjalankan siasatan pada hari Selasa dengan mencari 'alamat' mereka di Jalan Bakam, yang terbukti adalah tanah kosong.

 
Ia telah menimbulkan persoalan yang lain - sama ada taktik terbaru penipu untuk menjadi mangsa kemurahan hati rakyat Malaysia.


Penolong Pengarah Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) dan sukarelawan aktif Iqbal Abdollah, menasihatkan rakyat Malaysia menyemak semula kesahihan pos dalam talian tersebut sebelum mendermakan wang.


"Lebih baik untuk orang ramai sekurang-kurangnya melakukan penyelidikan sebelum menyumbang wang dan terbaik jika mereka boleh mengambil masa tambahan untuk memeriksa laman web Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDNM) (www.hasil.gov.my) untuk mengesahkan organisasi sama ada ia adalah organisasi yang dikecualikan cukai.


"Sekurang-kurangnya, apabila anda menderma wang, anda mendapat rebat cukai daripada berbuat baik," katanya.


Bagi NGO yang baru ditubuhkan, Iqbal mencadangkan agar mereka memohon dengan LHDNM terlebih dahulu, untuk mendapatkan pengecualian cukai di bawah Seksyen 44 (6) Akta Cukai Pendapatan 1967.


"Kami mendengar penipuan hampir setiap hari, oleh itu, kewaspadaan terhadap penipuan harus selalu berlaku, dan bagi mereka yang mengetahui apa-apa penipuan, mereka harus menyemak dengan Bank Negara dan polis.


"Di Sarawak, pihak berkuasa tempatan seperti pegawai daerah (DO) memberi permit kepada mana-mana organisasi atau individu untuk membuat rayuan. Oleh itu, apabila anda tersandung dengan orang yang meminta derma di tempat-tempat awam, adalah sah untuk meminta permit,"katanya. Beliau berkata statistik menunjukkan betapa mudahnya penipu dapat memanfaatkan kemurahan hati rakyat Malaysia.


"Statistik dari pendermaan wang sebelumnya untuk mangsa Acheh Tsunami, gempa bumi Sabah, dan lain-lain menunjukkan bahawa rakyat Malaysia adalah orang yang baik yang mahu membantu. Walau bagaimanapun, ramai yang terdedah kepada penipuan ini, oleh itu, ia sentiasa bijak untuk memeriksa dengan betul sebelum membuat apa-apa sumbangan, "kata Iqbal.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan