Isnin, November 27

Peniaga media sosial mesti mengisytiharkan pendapatan: Lembaga Hasil Dalam Negeri

Individu atau perniagaan yang menjual barangan mereka di media sosial, yang tidak berdaftar dengan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM), mesti mengisytiharkan pendapatan mereka dan memfailkan cukai pendapatan mereka, menurut Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN).
“Mereka (perniagaan dalam talian berasaskan media sosial) masih perlu mengemukakan pengisytiharan pendapatan kepada LHDN walaupun mereka tidak mendaftar dengan SSM,” beritahu jurucakap LHDN.
Usahawan dalam talian memanfaatkan platform media sosial, seperti Instagram dan Facebook, menubuhkan kedai maya mereka tanpa perlu beroperasi melalui laman web atau kedai bangunan batu.
Walaupun terdapat banyak kedai dalam talian terutamanya butik fesyen, tidak semuanya berdaftar dengan SSM.
Jurucakap SSM memberitahu bahawa walaupun cukai tidak berada dalam bidang kuasanya, komisen memerlukan semua aktiviti perniagaan, tanpa mengira sama ada ia dijalankan melalui media sosial atau premis fizikal, untuk didaftarkan di bawah Akta Pendaftaran Perniagaan 1956.
“SSM akan mengambil tindakan terhadap usahawan yang gagal mematuhi undang-undang yang berkaitan,” kata jurucakap itu.
Adalah difahamkan bahawa perniagaan yang didaftarkan di bawah kategori perusahaan tidak perlu memfailkan pulangan tahunan mereka semasa memperbaharui lesen mereka, sedangkan syarikat yang diperbadankan di bawah Sendirian Berhad, perlu memfailkan pulangan tahunan mereka semasa memperbaharui lesen mereka.
Walaupun tidak ada peruntukan tertentu dalam Akta Cukai Pendapatan 1967 yang mengawal selia perniagaan dalam talian, Seksyen 4 Akta menetapkan bahawa pendapatan perniagaan akan tertakluk kepada cukai selepas dinolak perbelanjaan yang dibenarkan dan pelepasan cukai yang boleh dituntut oleh peniaga.
Mengikut Garis Panduan Cukai Penguatkuasaan Cukai Perdagangan Elektronik, perniagaan e-dagang akan dikenakan cukai yang sama sebagai perniagaan konvensional, memandangkan pendapatan itu terakru dari atau diperolehi di Malaysia.
Individu yang menjalankan perniagaan dalam talian akan tertakluk kepada kadar cukai pendapatan individu antara sifar dan 28%. Perniagaan E-dagang yang dikendalikan oleh syarikat akan dikenakan cukai antara 19% dan 24%.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan