Ahad, November 19

Siapa yang Perlu Pengecualian Cukai Lebih Banyak? Tuan rumah atau Penyewa?

Mulai tahun taksiran 2018 hingga 2020 kerajaan akan mengenakan pengecualian pendapatan sewa sebanyak 50 peratus. Pengecualian cukai pendapatan ke atas pendapatan sewa dan penggubalan Akta Penyewaan Kediaman dapat mengurangkan beban kerajaan dalam menyediakan perlindungan bagi rakyat, sambil menjadikan pasaran sewa lebih teratur.
“Pengecualian cukai 50 peratus ke atas pendapatan sewa akan menggalakkan kumpulan T20 membeli rumah dan menyewakannya, yang akan mengurangkan jumlah rumah yang tidak terjual dan lebihan bekalan dalam lingkungan RM500,000 dan RM1 juta. Ia juga akan memberi manfaat kepada kumpulan M40, kerana ia akan memberikan lebih banyak pilihan untuk pasaran sewa, “kata Foo Gee Jen, pengarah urusan CBRE-WTW.
Pengecualian cukai 50 peratus juga lebih relevan berbanding skim rent-to-own (RTO).
“Skim RTO mungkin tidak berfungsi kerana tidak banyak pemaju mempunyai modal besar untuk mengambil skim tersebut. Tiada pemaju akan membina rumah dengan modal besar yang diperlukan untuk mendapatkan pendapatan pasif, “kata Foo.
Beliau percaya Akta Sewa Kediaman, yang akan dirumuskan untuk melindungi tuan rumah dan penyewa, akan memudahkan pasaran sewa.
“Pada masa ini, tidak ada pendaftaran pusat untuk mengawal pasaran sewa, yang sangat berat sebelah. Contohnya, jika penyewa tidak membayar sewa atau bil-bil utiliti, tidak ada banyak cara untuk tuan rumah mengambil tindakan, “katanya.
“Saya berharap dengan Akta ini, akan ada sistem pendaftaran pusat bagi penyewa di mana tuan rumah boleh melakukan pencarian latar belakang ke atas penyewa yang berpotensi untuk memeriksa rekod jejaknya dan sama ada orang tersebut adalah pembayar cukai yang baik atau tidak.”
Oleh itu, penyewa “buruk” mungkin disenaraihitamkan di dalam sistem, tambah Foo. Mereka juga boleh dipaksa untuk membayar bil dan sewa mereka sebelum pemilik tuan rumah memutuskan untuk menyewakan harta mereka kepada mereka.
Persatuan Pembeli Rumah Kebangsaan (HBA) bagaimanapun merasakan pengecualian cukai 50 peratus tidak akan memberi manfaat kepada penyewa kerana ia adalah satu pihak.
“Tidak ada pengumuman bahawa penyewa boleh menuntut potongan cukai ke atas sewa itu,” kata Setiausaha Agung Persatuan Pembeli Rumah Kebangsaan (HBA) Chang Kim Loong.
“Dalam hal ini, HBA berhasrat untuk menyatakan bantahannya yang kuat terhadap pengecualian cukai itu kerana ia hanya menggalakkan lebih banyak pembelian spekulasi harta kediaman oleh sindiket hartanah dan kelab pelabur yang akan memacu harga hartanah dan menghalang lebih ramai rakyat daripada memiliki harta tersebut . “

Tiada ulasan:

Catat Ulasan