Isnin, Disember 11

Tip Cukai (Pengecualian Cukai untuk Pendapatan Rumah Sewa) - tuan rumah bayar kepada LHDN

Nota Penerangan/Buku Panduan

Nampaknya sudah ada perubahan pembayaran cukai untuk tuan rumah kepada LHDN. Sebagai inisiatif untuk meningkatkan pemilikan rumah bagi negara, Perdana Menteri, dalam peruntukan Bajet 2018 terhadap cukai pendapatan, telah memperuntukkan RM2.2 bilion untuk pembangunan perumahan di Malaysia.

Apa yang mengejutkan ramai adalah pengecualian cukai sebanyak 50% ke atas pendapatan rumah sewa yang diterima oleh individu pemastautin Malaysia.

Apa itu pendapatan sewa?

Ia merujuk kepada apa-apa wang yang anda buat daripada menyewa harta tanah. Sesetengah rakyat Malaysia telah menyalahkan laporan ini sebagai pendapatan pelaburan (dan mendakwa ia sebagai pengecualian cukai), dan telah dihukum oleh Lembaga Hasil Dalam Negeri kerana berbuat demikian.

Dalam erti kata lain, ia disenaraikan di dalam borang cukai pendapatan anda di bawah "Pendapatan berkanun dari sewa" untuk e-filing dan bahagian B2 (borang BE) / B7 (Borang B) untuk pemfailan manual.

Untuk kesederhanaan, ingatlah bahawa sewa berada dalam kategori tersendiri dan mempunyai kadar cukai progresif sendiri yang berkisar antara 0 dan 28%. Warga asing dan mereka yang tidak menetap di Malaysia juga dikenakan cukai 28% ke atas pendapatan sewa.

Kriteria untuk memenuhi syarat pengecualian cukai ini adalah:

1) Pendapatan sewa yang diterima oleh individu pemastautin Malaysia tidak melebihi RM2,000 sebulan untuk setiap rumah kediaman.

Komen: Pengecualian ini tidak terhad kepada hanya satu harta kediaman, tetapi banyak rumah sebagai milik individu.

2) Rumah kediaman mesti disewa di bawah perjanjian penyewaan undang-undang antara pemilik dan penyewa.

Komen: Perjanjian penyewaan bertulis (yang bertentangan dengan pengantaraan yang saksama) adalah penting untuk menuntut pengecualian ini, dengan andaian yang saksama bahawa perjanjian penyewaan sepatutnya dikenakan cukai stem untuk memenuhi syarat.

3) Pengecualian cukai diberikan untuk tempoh maksimum 3 tahun taksiran berturut-turut dari tahun 2018 hingga 2020 (e-filing yang dihantar pada tahun 2019 hingga 2021).

Pengumuman Belanjawan sebenarnya menyatakan bahawa Kerajaan berharap "untuk menggalakkan penduduk Malaysia untuk menyewakan rumah kediaman dengan bayaran yang munasabah". Ada yang mengeluh bahawa pengecualian cukai sepatutnya diberikan kepada penyewa untuk membantu kos penyewaan mereka, dan bukannya memberi manfaat kepada tuan rumah yang mampu membeli hartanah pelaburan. Sebaliknya, ada yang percaya bahawa pengecualian itu akan menggalakkan orang umtuk mengurungan cukai pendapatan tinggi supaya membeli lebih banyak hartanah pelaburan untuk disewakan dan mungkin dapat membantu meringankan tekanan daripada unit tidak terjual di pasaran.

Masih bolehkah potongan cukai dibuat?

Ya, anda masih boleh membuat potongan cukai sewa anda seperti biasa. Potongan cukai dari Seksyen 4 (d) Akta Cukai Pendapatan boleh dibuat dari perbelanjaan langsung yang berkaitan dengan penyewaan harta tanah.

Ini bermakna anda boleh menuntut sebahagian daripada kos anda untuk pemeliharaan dan penyewaan harta itu sebagai potongan. Senarainya di sini:

Penilaian dan sewa cukai
Faedah atas pinjaman
Premium insurans kebakaran
Perbelanjaan ke atas kutipan sewa
Perbelanjaan pembaharuan sewa
Perbelanjaan pembaikan

Senarai yang tidak lengkap termasuk kos pembaikan untuk menjaga rumah di negeri yang sedia ada, yuran penyelenggaraan yang dibayar untuk hartanah strata, faedah atas pinjaman yang diambil untuk membeli harta itu, sewa cukai, dan apa-apa bayaran yang dikenakan semasa mengutip sewa.

Akhir sekali, ingatlah bahawa jika anda berhasrat untuk menuntut pengecualian ini, mestilah perjanjian penyewaan undang-undang untuk harta sewa serta menemani resit asal perbelanjaan yang boleh dituntut.

Contoh:

Kavin mempunyai sebuah flat di Subang Jaya yang dia sewakan RM1,500 sebulan. Perjanjian penyewaannya hanya bermula pada bulan Februari 2018, yang bermakna dia hanya mempunyai pendapatan sewa selama 10 bulan pada 2018 (Februari hingga Disember). Walau bagaimanapun, pada masa ini beliau membayar insurans kebakaran ke atas harta itu (bernilai RM120 setahun) dan terpaksa membayar RM200 untuk pembaikan rumah.

Jumlah pendapatan pada 2018
RM15,000
Potongan:

Insurans kebakaran
RM120
Pembaikan biasa
RM200
Jumlah potongan
RM320
Jumlah pendapatan bercukai
RM15,000 - RM320 = RM14,680

Jadi, pendapatan sewa Kavin untuk tahun taksiran 2018 ialah RM7,340 (RM14,680X50%).

Tiada ulasan:

Catat Ulasan