Rabu, Julai 11

Tip Membeli Rumah Kediaman

Bagaimana nak membeli rumah kediaman di zaman gawat? Berikut adalah tipnya:
1. Beli rumah subsale, yakni rumah “2nd hand ” dan bukan rumah under construction. Lepas selesai urusan jual-beli boleh terus tinggal.
2. Beli di bawah nilai pasaran. Sekarang banyak pemilik rumah yang nak jual rumah di bawah harga pasaran rentetan kegawatan ekonomi. Masa beli sudah untung, dapat harga diskaun.
3. Rumah di dalam pembinaan? Lebih baik jangan. Dibimbangi ia terbengkalai.
4. Maksimakan pembiayaan bank dan tempoh pembiayaan, supaya dapat minimakan pembayaran bulanan. Aliran tunai bulanan stabil.
5. Pilih bank yang berikan harga tinggi supaya dapat maksimakan pembiayaan sekaligus dapat meminimakan wang keluar. Apabila beli rumah yang di bawah nilai pasaran, banyak kos dapat dikurangkan.
6. Beli rumah yang ansuran kurang dari sewa bulanan. Kalau ansuran lebih tinggi daripada sewa, lebih baik sewa.
7. Menyewa atau membeli rumah yg mahal sedikit tapi dekat dengan tempat kerja atau pengangkutan awam, memang lebih baik daripada membeli rumah yang murah tapi jauh dari tempat kerja kerana kos ulang-alik dari rumah ke tempat kerja mungkin boleh menampung kos menyewa atau membeli rumah yang dekat dengan tempat kerja. Kos termasuk masa, selain kos petrol, tol, penyelenggaraan dan lain-lain.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan