Selasa, November 20

LHDN beri keterangan mengenai tempoh sukarela

.

LHDN telah menghantar amaran e-mel dan surat kepada pembayar cukai dalam setiap kategori untuk menyertai Program Pendedahan Sukarelawan Khas jika mereka mempunyai pendapatan yang tidak dilaporkan atau kurang dilaporkan.

"Sekiranya anda bersembunyi, anda perlu mengumumkan, mengambil kesempatan," kata pegawai perhubungan awam LHDN Masrun Maslim dalam satu temu bual.

"Kami menganjurkan seminar dan sedang mengadakan aktiviti promosi untuk menggalakkan pembayar cukai menyertai."

Semasa membentang Belanjawan 2019, kerajaan mengumumkan bahawa pembayar cukai yang secara sukarela mendedahkan pendapatan mereka dan membuat pembayaran cukai penuh pada 31 Mac 2019, hukuman hanya akan dikenakan 10%.

Mereka yang membayar pada 30 Jun 2019 akan dikenakan penalti sebanyak 15%.

Penalti meningkat kepada antara 80% dan 300% selepas tarikh tersebut.

Ketua Pegawai Eksekutif Perkhidmatan Penasihat dan Pengurusan Cukai, Yong Poh Chye berkata minat terhadap program itu semakin meningkat kerana mereka telah mula menerima pertanyaan mengenainya.

Beliau menegaskan hukuman 10% dan insentif lain untuk menggalakkan pembayar cukai untuk mendedahkan pendapatan mereka, memanggilnya "permulaan yang baik".

"Jika mereka tidak dapat membayar sepenuhnya sebelum tarikh akhir, mereka boleh meminta bayaran ansuran dengan caj faedah yang kecil," kata Yong.

LHDN juga akan menerima pendedahan sukarela yang dibuat dengan niat baik, dan tidak akan melakukan kajian lanjut mengenai maklumat yang dilaporkan.

"Ini bermakna mereka tidak akan bertanya kepada anda di mana anda mendapat wang dan bagaimana.”

"Pembayar cukai hanya perlu mengisytiharkan dan membayar," tambah Yong.

Sesetengah pakar menganggarkan kerajaan boleh mengutip hasil tambahan antara RM10bil dan RM20bil di bawah program ini.

Yong berpendapat bahawa kerajaan mungkin memperkenalkan langkah baru selepas program itu.

"Mereka boleh memperkenalkan Perintah Kekayaan yang Tidak Diterangkan selepas Jun," kata Yong.

United Kingdom memperkenalkan perintah itu pada Januari di bawah Akta Jenayah Kewangannya untuk memerangi pengubahan wang haram.

Ia adalah perintah mahkamah untuk memaksa pemilik aset, bernilai lebih daripada £ 50,000 (RM270,000), untuk menjelaskan sifat dan sumber kekayaan mereka.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan