Sabtu, Januari 12

Apa itu RPGT? Apa itu CKHT?

Dilaksanakan oleh Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN), Cukai Keuntungan Harta Tanah (CKHT) adalah cukai yang dikenakan ke atas keuntungan dari pelupusan hartanah. Pendek kata, cukai ke atas keuntungan bersih seseorang apabila seseorang menjual harta tanah.

Ia juga dikenakan ke atas pelupusan saham dalam syarikat, di mana 75 peratus aset ketara berada dalam hartanah, seperti Syarikat Harta Tanah (RPC).

CKHT/RPGT mula diperkenalkan pada 1976 di bawah Akta Cukai Keuntungan Harta Tanah 1976. Ia digantung buat sementara waktu antara April 2007 dan Disember 2009, sebelum ia diperkenalkan semula pada tahun 2010.

Kadar yang perlu dibayar bergantung pada entiti yang mana CKHT/RPGT dikenakan dan tempoh pemegangan harta itu. Tempoh pegangan adalah berdasarkan tarikh menandatangani Perjanjian Jual Beli dan tarikh pelupusan.

Oleh itu, warganegara Malaysia atau pemastautin tetap yang melupuskan harta mereka dalam tempoh lima tahun pertama memperolehnya adalah tertakluk kepada CKHT/RPGT. Dan, dengan kadar CKHT/RPGT baru yang diumumkan dalam Belanjawan 2019, rakyat Malaysia kini akan dikenakan cukai lima peratus dalam cukai harta selepas tahun kelima, yang mana ia pernah menjadi sifar peratus.

Bukan warganegara dan syarikat di pihak lain akan dikenakan 10 peratus CKHT/RPGT apabila mereka melupuskan harta mereka selepas lebih daripada lima tahun untuk membelinya.

Kadar Cukai Keuntungan Harta Tanah
Di mana Vendor Dan Pembeli Mesti Mendedahkan Butiran Transaksi Kepada LHDN

A. Bagaimana pengiraan CKHT/RPGT?
Untuk mengetahui jumlah yang perlu dibayar untuk cukai ini, penting bagi seseorang mengetahui keuntungan yang boleh dikenakan cukai - yang pada dasarnya adalah jumlah yang diperoleh selepas menolak harga pelupusan hartanah dari harga pembeliannya.
Perlu diingat bahawa individu hanya boleh dikenakan cukai ke atas keuntungan modal bersih yang positif yang jumlahnya hanya selepas menolak harga pelupusan dengan harga belian dan pelbagai caj, seperti yuran guaman, yuran pentadbiran, caj iklan dan duti setem.
Keuntungan yang dicas bersih akan didarabkan kepada kadar CKHT/RPGT yang berkenaan.


Keuntungan yang boleh dicukai dikira berdasarkan formula:
Keuntungan Bercukai = Perolehan Jualan Akhir – Kos Belian Akhir
Contoh, anda membeli apartmen dengan harga RM250,000. Secara keseluruhan, anda telah membayar sejumlah RM10,000 dalam kos yang dibenarkan untuk pembelian harta anda. Oleh itu, kos pembelian terakhir anda ialah RM260,000.
Kemudian, anda menjual apartmen tersebut dengan harga RM500,000. Anda telah membayar sejumlah RM10,000 kepada ejen anda untuk menjual harta itu. Oleh itu, hasil jualan akhir anda ialah RM490,000.
Oleh itu, keuntungan boleh dicukai anda ialah RM230,000 (RM490,000 – RM260,000).
B. Pengecualian CKHT/RPGT
Terdapat beberapa pengecualian CKHT/RPGT yang tersedia termasuk:
Pengecualian 1: Bangunan Kediaman atau Premis
Anda berhak mendapat pengecualian CKHT/RPGT setelah melupuskan hartanah bangunan meliputi kediaman atau premis (tanah tidak termasuk dalam pengecualian ini) sekali dalam seumur hidup anda. Sila gunakan dengan bijak. Anda dinasihatkan menggunakan sekali ini dalam pengecualian seumur hidup ke atas harga yang lebih tinggi daripada harta harga lebih rendah untuk memaksimumkan jumlah simpanan cukai anda.
Sekiranya anda membuat keputusan untuk menggunakannya, anda tidak boleh membayar RPGT atas keuntungan yang dikenakan sebanyak RM230,000.
Pengecualian 2: RM10,000 atau 10% daripada Keuntungan Bercukai
Jika anda memutuskan untuk tidak menggunakan sekali pengecualian CKHT/RPGT seumur hidup anda, maka, anda boleh menggunakan pengecualian CKHT/RPGT jika jumlahnya lebih tinggi dari RM10,000 atau 10% daripada keuntungan anda yang boleh dikenakan cukai.
Dalam kes anda di mana keuntungan boleh dicukai adalah RM230,000, pengecualian CKHT/RPGT anda adalah RM23,000 (10% daripada RM230,000) kerana lebih tinggi daripada RM10,000. Oleh itu, keuntungan bersih anda ialah RM207,000 (RM230,000 – RM23,000).
Keuntungan Bercagar Bersih = Keuntungan Bercukai – Lebih tinggi daripada RM10,000 atau 10% Keuntungan Bercukai
Pengecualian 3: Pemindahan Kepemilikan sebagai Hadiah
Ini terpakai kepada pemilik harta yang berniat untuk memindahkan pemilikan harta mereka sebagai hadiah kepada ahli keluarga mereka. Ia terhad kepada suami dan isteri, ibu bapa dan anak-anak, dan datuk/nenek dan cucu sahaja.

Pengecualian Khas Untuk Tahun 2020

Pengecualian cukai untuk penjualan rumah kediaman, terhad kepada tiga rumah pada tahun 2020.

C. Kerugian yang Dibenarkan
Kerugian peruntukan berlaku apabila jualan akhir hasil hartanah lebih rendah daripada kos belian akhir penjual. Menurut Garis Panduan CKHT/RPGT, penjual dibenarkan memotong kerugian yang dibenarkan jika dia melupuskan harta tanahnya dalam tempoh 5 tahun selepas dia membeli harta itu daripada keuntungan bersihnya yang boleh dicajkan.
Sebagai contoh, jika anda telah menjual harta lain pada kerugian sebanyak RM20,000, katakan dua tahun lalu, anda boleh mengimbangi kerugian sebanyak RM20,000 daripada keuntungan bersih anda yang dikenakan sebanyak RM207,000. Oleh itu, keuntungan maksimum yang boleh dicajkan adalah RM187,000 (RM207,000 – RM20,000).

Keuntungan Bercukai Akhir = Keuntungan Bersih Bersih – Kerugian Yang Benarkan (Jika ada)
D. Bagaimana untuk memfailkan bayaran CKHT/RPGT

1. Isikan Borang Pelupusan Hartanah (CKHT 1A). Melampirkan Perjanjian Jual Beli dan dokumen lain yang menyokong potongan yang dirancang oleh CKHT/RPGT.

2. Mereka yang memohon pengecualian cukai juga harus mengisi Pemberitahuan di bawah Seksyen 27 RPGTA 1976 (CKHT 3).

3. Memastikan pembeli mengisi borang Perolehan Harta Tanah (CKHT 4), yang harus disertakan dengan salinan Perjanjian Jual Beli.

4. Mengemukakan borang dan dokumen sokongan lain ke LHDN terdekat cawangan dalam masa 60 hari.

1 ulasan:

  1. JALAN2
    #JMBELOG
    https://belogsjm.blogspot.com/2019/01/tglb-blog-list-jan-jun-2019.html

    BalasPadam