Isnin, Oktober 23

Bagaimana nak jimatkan wang untuk makanan yang sihat

Cara terbaik untuk mendapatkan nutrien adalah dengan memakan makanan yang sihat, padat-nutrien. Masalahnya ialah makanan sedemikian mahal. Di bawah ini, saya dedahkan petua yang membantu anda menjimatkan wang untuk makanan yang sihat.
Beli secara pukal dan beku
Membeli makanan secara pukal tidak hanya menyimpan wang tetapi juga masa. Anda boleh membekukan barang-barang untuk kegunaan kemudian, atau masak semua sekaligus dan membekukan untuk penggunaan kemudian dalam proses yang dikenali sebagai “batch cooking”.
Beli beku atau tin bukannya segar
Produk segar mahal kerana permintaan tinggi. Alternatif beku atau dalam tin sering lebih murah dan boleh disimpan untuk jangka waktu yang panjang. Walaupun alternatif beku dan tin tidak mempunyai rasa yang enak atau memberikan nilai pemakanan yang tidak sama sebagai hasil segar, tetapi perbezaan biasanya boleh diabaikan.
Ketahui turun naik harga bermusim
Sesetengah barangan, seperti buah-buahan tertentu, lebih mahal apabila diluar musim kerana ia perlu diimport dari negara lain. Dari membeli mereka sepanjang tahun, cuba beli barangan ini hanya pada musimnya. Ini juga membuatkan anda merindui mereka, yang meningkatkan daya tarikan buah tersebut.
Elakkan membeli barangan yang disediakan
Walaupun memerlukan sedikit masa (atau tidak ada masa) untuk menyediakan makanan yang telah disediakan, barang-barang tersebut biasanya lebih mahal. Beli makanan yang tidak tersedia dan belajar untuk menikmati proses memasak dan persiapan. Item yang disediakan juga boleh mengandungi pengawet.
Beli barang yang menghampiri tarikh luput
Rantaian runcit yang besar sering mempunyai seksyen “Reduced to clear” untuk memaparkan item yang menghampiri tarikh luput jualan. Bahagian ini sering ada pada malam hari. Ketahui masa bahagian ini di kedai anda, dan belanja pada masa strategik itu.
Rancang terlebih dahulu
Gagal merancang apa yang hendak dibeli sebelum membuat perjalanan ke kedai runcit meningkatkan kemungkinan mendorong anda membuat pembelian lebihan. Oleh itu, buatlah senarai runcit yang ketat sebelum anda meninggalkan rumah. Ini juga akan mengurangkan jumlah makanan yang tidak dimakan yang anda buang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan