Rabu, Februari 6

Bagaimana Menyelesaikan Kesilapan Pemfailan Cukai Pendapatan

Kadang-kadang, semasa memfailkan borang cukai anda, anda mungkin membuat ralat. Sekarang, jika ditangani dalam jangka masa, anda tidak perlu risau tentang hukuman yang tinggi ini. Walau bagaimanapun, jika anda gagal membetulkan kesilapan atau kesilapan ini, anda mungkin terpaksa berpisah dengan sedikit wang.
Untuk mengelakkan penalti, lihat pelbagai cara anda boleh membetulkan kesilapan selepas anda memfailkan cukai anda.
Cara Membetulkan Kesilapan:
  • Pembetulan Sebelum Tarikh Akhir Penyerahan Borang:
Sangat baik jika anda telah menyedari kesilapan/ketinggalan yang telah anda buat semasa mengisi borang cukai pendapatan (ITRF) sebelum tarikh akhir. Hantar surat bertulis kepada LHDN yang menyatakan butirannya dengan segera. Di samping itu, sertakan dokumen, seperti resit dan invois untuk menyokong permintaan anda. Hantarkan surat tersebut kepada kakitangan di cawangan LHDNM yang mengendalikan cukai anda untuk pemprosesan.
  •  Pembetulan Selepas 6 Bulan dari Tarikh Akhir Penyerahan Borang:
Anda masih boleh membetulkan kesilapan anda, walaupun tarikh akhir telah berlalu. Hantarkan sahaja Borang “Pindaan Borang Cukai (ARF) yang telah dipenuhi” dalam tempoh 6 bulan dari tarikh penyerahan borang cukai. Hantar ARF ke cawangan LHDN yang mengendalikan cukai anda.
  • Pindaan lain:
Jika anda tidak tergolong dalam kategori di atas, anda boleh menulis surat terperinci mengenai kesilapan dan melampirkan dokumen sokongan dengan surat anda. Anda tidak perlu mengisi ARF dalam kes ini. Hantar surat dan dokumen yang berkaitan ke cawangan yang mengendalikan cukai anda. Ketua Pengarah berhak untuk membuat pindaan kepada fail cukai anda. Jangan ketinggalan menghantar permintaan dalam tempoh 6 bulan dari tarikh tamat tempoh penyerahan IRTF.
  • Pindaan Tambahan:
Jika anda ingin membuat pindaan terhadap perubahan yang dilakukan oleh Ketua Pengarah, anda mesti menulis surat kepada LHDNM.
Penting untuk Diketahui – Pindaan Borang Cukai
  • Anda boleh menyerahkan ARF hanya jika anda telah memfailkan pulangan cukai pendapatan anda dalam tempoh matang.
  • Anda boleh mengemukakan pindaan sendiri sekali sahaja pada setiap tahun taksiran.
  • Gunakan ARF untuk membetulkan kesilapan yang berkaitan dengan:
    • Pendapatan yang tidak diisytiharkan atau tidak diumumkan di ITRF.
    • Lebihan elaun modal / insentif / pelepasan.
    • Perbelanjaan yang dituntut lebihan / tuntutan lain.
  • Penyerahan ARF boleh menyebabkan perubahan:
    • Dari “tidak bertanggungan” ke “notis taksiran asal”.
    • Dari “boleh dicukai” ke “notis taksiran tambahan”.
    • Dari “pembayaran balik” kepada “notis pengecualian taksiran kurangan”.
Bagaimana Menghitung Penalti Cukai Pendapatan?
Perubahan dalam penilaian yang diisytiharkan oleh pembayar cukai adalah tertakluk kepada peningkatan cukai. Apabila anda mengisi ARF, anda mesti mengisi medan “Kenaikan Cukai”. Peningkatan kadar cukai ditentukan berdasarkan tempoh masa antara penyerahan ITRF dan penyerahan ARF yang sebenar.
Berikut adalah 2 kes yang terpakai untuk menentukan kenaikan kadar cukai:
  1. Penyerahan ARF Selepas 30 Hari: Penambahan sebanyak 10% daripada cukai / cukai tambahan yang akan dikenakan jika anda menyerahkan ARF melebihi tempoh 30 hari dari tarikh tamat untuk penyerahan ITRF.
  2. Penyerahan ARF Selepas 90 Hari: Jika anda menyerahkan ARF selepas 90 hari, peningkatan kadar cukai ditentukan menggunakan formula:
B + [(A + B) x 5%]
Di mana,
A = cukai yang perlu dibayar / cukai tambahan yang perlu dibayar
B = 10% daripada cukai yang perlu dibayar / cukai tambahan yang perlu dibayar, iaitu 10% daripada A
Sekarang anda tahu bahawa kesilapan yang dibuat semasa memfailkan pulangan cukai pendapatan boleh diperbetulkan dengan mudah dengan surat bertulis. Berdasarkan masa berlalu, anda juga boleh menggunakan ARF untuk membetulkan kesilapan anda. Walau bagaimanapun, anda tidak boleh lupa bahawa pembetulan kesilapan sedemikian datang pada kos kadar cukai tambahan. Adalah lebih baik untuk menyelesaikan pemfailan ITRF dengan butiran yang tepat daripada membetulkannya kemudian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan