Isnin, April 8

Notis Taksiran

“Notis Taksiran” adalah perintah bertulis yang diberikan oleh Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia (LHDNM). Notis itu menyatakan pendapatan bercukai, jumlah cukai yang perlu dibayar, jumlah bayaran balik jika ada, dan maklumat lain yang berkaitan. Anda boleh membuat rayuan untuk mengemaskinikan data berkaitan pendapatan yang diberikan dalam borang penyata cukai pendapatan. Kemudian, notis penilaian termasuk peningkatan jumlah cukai yang perlu anda bayar.
Bilakah saya Dapatkan Notis Taksiran?
Notis penilaian dihantar kepada anda dalam mana-mana kes berikut:
Dalam hal selain daripada di bawah subseksyen 90 (1) dan 91A (1), Ketua Pengarah boleh mengeluarkan suatu notis penilaian.
Apabila merayu kepada Pesuruhjaya Khas atau mahkamah, caj cukai boleh meningkat selepas penilaian. Sebaik sahaja keputusan rayuan diberikan, notis peningkatan penilaian akan dikeluarkan kepada pembayar cukai.
Jika pemfailan cukai dilakukan melalui ejen, sebarang notis yang disampaikan di bawah subseksyen (1) dan (2) akan disampaikan kepada ejen dan pembayar cukai.
Notis yang disampaikan di bawah subseksyen (1) dan (2) mestilah mengikut format yang ditetapkan dan memasukkan butir-butir berikut yang berkenaan.
Di bawah subseksyen (1), tahun taksiran, amaun yang boleh dicaj, dan cukai yang boleh dikenakan cukai atau dikenakan cukai tambahan mesti dimasukkan.
Di bawah subseksyen (2), notis itu termasuk tahun taksiran dan peningkatan jumlah cukai yang dikenakan.
Dalam kedua-dua kes ini, maklumat berikut adalah wajib untuk dimasukkan:
Tempat pembayaran.
Caj bayaran lewat dikenakan di bawah seksyen 103 (5), (6), (7), atau (8).
Apa-apa hak merayu pembayar cukai ada di bawah Akta Cukai Pendapatan, 1967.
Bilakah Saya Boleh Merayu?
Anda boleh mengemukakan rayuan cukai:
Apabila pelepasan peribadi anda tidak diberikan dengan sewajarnya.
Apabila anda terlepas untuk menuntut bayaran dan perbelanjaan tertentu.
Apabila anda tidak berpuas hati dengan penilaian pendapatan anda.
Apabila terdapat ralat dalam penilaian yang dilakukan oleh LHDNM.
Notis taksiran akan dikeluarkan untuk mengesahkan jumlah pendapatan bercukai anda bagi tahun taksiran. Ia juga akan menentukan jumlah cukai yang perlu dibayar. Anda perlu mengesahkan jika jumlah cukai yang dikenakan adalah betul. Sekiranya terdapat percanggahan dalam pengiraan atau semasa mengisytiharkan pendapatan / pelepasan, anda boleh merayu kepada mahkamah atau Pesuruhjaya Khas. Sebaik sahaja notis dikeluarkan, adalah disyorkan untuk membuat pembayaran dalam tempoh yang ditetapkan untuk mengelakkan penalti.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan