Sabtu, April 6

Cara Mengemukakan Cukai Pendapatan Anda Ketika Anda "Freelancing"


Anda perlu memfailkan cukai anda walaupun anda "freelancer". Sekiranya anda sudah mempunyai fail cukai yang didaftarkan (dari pekerjaan terdahulu), hantarkan borang penyertaan anda walaupun pendapatan tahunan atau bulanan anda jatuh di bawah paras yang dikenakan bayaran (RM34,000 selepas potongan KWSP).

Adakah Terdapat Perbezaan Antara Mengisi Borang Cukai Sebagai Seorang Pekerja Dan Sebagai Seorang Pembuat Freelancer?

Tidak terlalu banyak yang memisahkan pekerja dari freelancers. Sebenarnya, kedua-duanya mungkin menggunakan bentuk yang sama bergantung kepada sama ada perniagaan telah didaftarkan atau tidak.

Tetapi terdapat beberapa perbezaan, untuk satu, pekerja menerima dokumen yang dipanggil borang EA yang memperincikan jumlah pendapatan gaji mereka serta jumlah sumbangan KWSP dan SOCSO untuk tahun ini.

Ringkasan pendapatan yang diperlukan ini sangat membantu apabila mengisi borang penyertaan anda. Freelancers sepenuh masa perlu memikirkan pendapatan mereka dengan menaburkan keuntungan mereka melalui invois dan perbelanjaan.

Selain itu, pekerja juga boleh berada di bawah Program Potongan Cukai Bulanan di mana syarikat mereka mengira dan membuat potongan cukai untuk mereka, secara bulanan. Apabila tiba masanya untuk memfailkan cukai, pekerja hanya boleh membayar sejumlah kecil kerana Potongan Cukai Bulanan atau bahkan menerima bayaran balik jika mereka telah membayar lebih. Selain itu, freelancer sepenuh masa dan pekerja yang terpaksa menjalani proses yang sama untuk memfailkan cukai.

Jadi Sebagai Freelancer, yang mana satu Borang Cukai Yang Harus Saya Gunakan?

Jika anda tidak mendaftarkan pekerjaan bebas anda sebagai perniagaan, maka anda boleh menggunakan Borang BE - untuk individu yang tidak menjalankan perniagaan. Walau bagaimanapun, jika anda telah mendaftarkan perniagaan, anda perlu memfailkan cukai anda dengan Borang B.

Adakah saya Perlu Bayar Cukai Ke Atas Semua Pendapatan Saya?

Anda perlu membayar cukai paling banyak tetapi tidak semua jenis pendapatan; sebenarnya ada pengecualian tertentu. Berikut adalah pasangan untuk mengambil perhatian:

Pengecualian maksimum sebanyak RM10,000 untuk royalti yang diterima untuk penggunaan hak cipta dan paten anda seperti penerbitan karya seni; RM12,000 untuk terjemahan buku dan karya sastera untuk tujuan tertentu; dan RM20,000 untuk penerbitan karya sastera, lukisan dan komposisi muzik.

Pengecualian 50% daripada pendapatan statutori yang diperolehi daripada penemuan penyelidikan yang telah dikomersialkan.

Bagaimana Jika Pendapatan Saya Dari Luar Malaysia?

Pendapatan yang diterima dari luar Malaysia dikecualikan dari cukai jika cukai tersebut dikenakan pada negara lain.

Apa yang Boleh Saya Lakukan Untuk Menjadikan Lebih Mudah Pada Saya Sebagai Seorang Freelancer Apabila Musim Cukai Datang?

Menyumbang Kepada Akaun KWSP Anda Dan Skim Persaraan Swasta

Oleh kerana anda tidak mempunyai majikan untuk membuat potongan cukai bulanan, angka yang anda bayar akan dalam jumlah sekali gus, yang boleh menjadi agak besar jika pendapatan anda besar. Ambil kesempatan daripada pelepasan cukai untuk sumbangan persaraan: KWSP (pelepasan RM6,000) dan skim persaraan swasta (pelepasan RM3,000), serta insurans hayat dan perubatan untuk membayar kurang cukai. Ketahui apa pelepasan cukai lain yang mungkin anda layak.

Daftarkan Perniagaan Anda

Ia sukar untuk mendapatkan pinjaman sebagai freelancer tetapi peluang anda pasti bertambah baik apabila anda mempunyai perniagaan yang layak dan sah untuk menunjukkan. Selain itu, anda boleh menikmati kadar cukai yang lebih baik (untuk pemilik tunggal), menuntut perbelanjaan perniagaan dan potongan; dan mungkin juga menunjukkan kredibiliti yang lebih besar kepada pelanggan anda.

Dapatkan Perunding Cukai

Walaupun ini bukan suatu keharusan, anda akan bijak untuk mengambil seorang profesional untuk membantu anda dengan cukai anda sekurang-kurangnya untuk kali pertama. Ini akan menjadi pertolongan besar terutama jika pendapatan bebas anda adalah penting atau bilangannya kelihatan rumit. Mereka boleh membantu anda membuat tuntutan secara sah untuk perbelanjaan perniagaan dan potongan untuk membayar kurang cukai. Lebih penting lagi, mereka boleh mengajar anda cara (secara sah) merancang cukai anda dan memfailkannya pada tahun berikutnya.

Membuat lawatan ke LHDN

Tidak dinafikan, terdapat beberapa kawasan kelabu yang berkaitan dengan freelancing sepenuh masa dan sejak setiap freelancer mempunyai isu cukai khusus untuk menangani, ia adalah paling selamat untuk pergi terus ke sumber. Buat temujanji atau tulis ke LHDN untuk menjelaskan semua kebimbangan cukai anda dengan perhatian anda terhadap perniagaan anda.

Berbekalkan maklumat ini, jangan biarkan pelepasan freelancing menghalang anda daripada mengisytiharkan cukai pendapatan dengan betul (dengan baik, kerana anda secara sah diwajibkan untuk memfailkan cukai anda dengan betul). Jika anda memerlukan panduan langkah demi langkah untuk mengisi borang penyata cukai pendapatan anda, pastikan anda menyemak panduan cukai pendapatan kami.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan