Ahad, April 14

Bagaimana untuk mengisytihar cukai pendapatan jika mempunyai 2 penyata EA?

Bagaimanakah anda memfailkan cukai pendapatan apabila anda menukar pekerjaan pada tahun taksiran sebelumnya? Anda ada 2 penyata EA. Jadi, bagaimana untuk mengisytihar cukai pendapatan jika mempunyai 2 penyata EA?
Proses yang sama, Tetapi Dengan Borang EA Tambahan
Pada asasnya, memfailkan cukai anda apabila anda mempunyai lebih daripada satu majikan dalam tahun taksiran bermakna menggabungkan jumlah pendapatan yang diperolehi dari kedua-dua syarikat dalam bentuk BE tunggal.
Cara yang paling berkesan untuk melakukan ini adalah dengan borang EA dari kedua-dua syarikat yang anda bekerja. Anda sepatutnya mendapat borang walaupun dari majikan anda yang terdahulu, mereka terikat secara sah untuk memberi anda satu demi satu. Kegagalan untuk menyediakan pekerja semasa dan bekas dengan borang EA adalah kesalahan yang boleh dihukum di bawah Akta Cukai Pendapatan.
Borang EA menyediakan ringkasan maklumat yang anda perlukan untuk memfailkan cukai anda secara lancar: jumlah pendapatan, sumbangan KWSP, sumbangan PERKESO, serta jumlah potongan cukai bulanan. Apabila mengisi borang BE, tambahkan jumlah keseluruhan kategori masing-masing dari borang EA yang berbeza. Pastikan anda mengisi nombor cukai majikan semasa (juga dikenali sebagai Nombor E) dalam borang BE anda.
Bagaimana Jika Anda Tidak Mendapatkan Borang EA Anda Dari Majikan Terdahulu?
Jika, atas sebab tertentu, anda tidak menerima borang EA daripada majikan anda yang terdahulu, anda masih boleh memfailkan cukai anda – ia hanya akan menjadi lebih rumit pada saat akhir. Ia bermakna anda perlu mencari semua maklumat itu sendiri melalui slip gaji anda, dan berpotensi dari kenyataan KWSP dan PERKESO anda dari tahun taksiran. Ini kerja membosankan, dan meninggalkan anda terdedah kepada salah perhitungan, jadi susulan dengan majikan anda sebelum ini mengenai borang EA sebelum memutuskan untuk mengira semuanya secara manual.
Jumlah pendapatan, sumbangan KWSP dan PERKESO, serta potongan cukai bulanan anda boleh didapati dalam slip gaji anda. Anda juga boleh menyemak pernyataan KWSP anda secara online untuk menyemak semula jika sumbangan KWSP anda betul, sementara akaun iPERKESO anda akan menunjukkan sumbangan PERKESO anda juga.
Sebaik sahaja anda mempunyai slip gaji daripada majikan yang berbeza yang telah anda bekerjasama dalam tahun taksiran, anda perlu mengira semuanya secara manual. Sememangnya, ini akan menjadi lebih rumit lagi syarikat yang anda bekerjasama dalam tahun taksiran sebelumnya. Yang penting, risiko salah perhitungan meningkat, jadi berhati-hati dengan lebih lanjut di sini! Pengiraan salah adalah bukan alasan yang boleh diterima untuk perisytiharan pendapatan palsu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan