Khamis, Mei 9

Bagaimana Membayar Cukai Pendapatan

Jika anda telah memfailkan cukai pendapatan anda dan terdapat defisit yang perlu dibayar, Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) menawarkan pelbagai kaedah untuk anda membayar cukai.
Bagi kebanyakan kita, potongan cukai bulanan (MTD) yang ditetapkan oleh majikan kita telah pun melepasi pembayaran cukai pendapatan kita untuk tahun ini, dan memfailkan cukai bermaksud kita mendapatkan bayaran balik cukai pendapatan dari kerajaan.
Tetapi, bagi mereka yang mempunyai pendapatan menengah atau menjalankan perniagaan mereka sendiri, itu tidak selalu berlaku. Sekiranya anda telah memfailkan cukai pendapatan anda dan terdapat defisit yang perlu dibayar, Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) menawarkan pelbagai kaedah untuk membayar cukai anda – memastikan tidak ada alasan untuk tidak membayar cukai pendapatan anda pada masanya.
Berikut adalah cara pembayaran cukai pendapatan anda:
Menerusi-kaunter LHDN
Pilihan ini hanya tersedia untuk perniagaan berdaftar dan tidak digunakan untuk individu.
Terdapat tiga kaunter pembayaran LHDN di Malaysia: Kaunter Bayaran Jalan Tunku Abdul Halim untuk Semenanjung Malaysia, Kaunter Pembayaran Kuching untuk Kaunter Pembayaran Sarawak & Kota Kinabalu untuk Sabah. Setiap pembayaran perlu dilampirkan dengan slip pembayaran CP 207 yang telah dihantar kepada syarikat.
Menerusi-kaunter di Bank dan Pos Malaysia
Individu dan perniagaan boleh membayar cukai pendapatan mereka di kaunter bank-bank terpilih dan outlet Pos Malaysia. Senarai bank adalah:
CIMB Bank
Public Bank
Maybank
Affin Bank
Bank Rakyat
RHB Bank
Bank Simpanan Nasional
Ambil perhatian bahawa hanya bayaran tunai diterima di cawangan Pos Malaysia. Bagi pembayar cukai individu, pastikan maklumat berikut dimasukkan dalam slip pembayaran:
  • Kod Pembayaran
  • Nama Pembayar Cukai / Majikan
  • Nombor Cukai Pendapatan / Nombor Majikan
  • Nombor IC
  • Tahun taksiran
  • Jumlah pembayaran
Bagi perniagaan, gunakan slip pembayaran CP 207 sebagai panduan untuk mengisi Slip Bank LHDNM yang disediakan di bank untuk membuat pembayaran. Salinan pelanggan bank dalam slip mesti disimpan sebagai bukti pembayaran.
Atas Talian
Setakat ini, pembayaran dalam talian adalah cara paling mudah dan paling berkesan untuk membayar cukai pendapatan. Yang terbaik adalah menerusi platform LHDN sendiri, ByrHASIL. Ia adalah satu-satunya platform dalam talian yang menyokong pembayaran melalui kad kredit (Visa, Mastercard, dan American Express), – hanya ambil perhatian bahawa terdapat yuran pemprosesan sebanyak 0.8% yang dikenakan untuk pembayaran kad kredit .
Selain ByrHASIL, pelbagai platform perbankan dalam talian juga boleh digunakan untuk membayar cukai pendapatan, termasuk:
CIMB Clicks (individu sahaja)
CitiDirect (perniagaan sahaja)
HLB Online (individu & perniagaan)
Maybank2u (individu sahaja)
Maybank2e (perniagaan sahaja)
MyBSN (individu sahaja)
Pos Online (individu & perniagaan)
Public Bank EBank (individu & perniagaan)
RHB Online (individu sahaja)
ATM
Opsyen ini tersedia untuk pembayar cukai penggajian dan hak milik tunggal sahaja, bukan syarikat sendirian berhad (Sdn. Bhd.).
Pembayaran cukai pendapatan individu melalui mesin juruwang automatik (ATM) hanya boleh dilakukan di tiga bank:
  • Public Bank
  • Maybank
  • CIMB Bank
Anda dikehendaki memiliki kad ATM dari ATM bank masing-masing untuk meneruskan pembayaran. Anda juga mesti menyediakan nombor rujukan cukai pendapatan anda untuk menyelesaikan transaksi.
Mesin Tunai & Cek Deposit 
Opsyen ini tersedia untuk pembayar cukai penggajian dan hak milik tunggal sahaja, bukan syarikat sendirian berhad (Sdn. Bhd.).
Begitu juga, pembayaran cukai pendapatan individu melalui mesin tunai atau mesin cek (CDM) hanya boleh dilakukan di dua bank:
  • Public Bank (cek)
  •  CIMB Bank (tunai)
Bayaran melalui pos
Pilihan ini hanya tersedia untuk perniagaan berdaftar dan tidak digunakan untuk individu.
Pembayaran cukai pendapatan melalui pos hanya dibuat dengan cek silang atau draf bank, dan dibayar kepada “KETUA PENGARAH HASIL DALAMAN”. Cek atau draf bank mesti mengandungi nama syarikat, nombor rujukan cukai, nombor ansuran, tahun taksiran dan alamat di belakang.
LHDN tidak menerima wang tunai yang dihantar melalui pos untuk membayar cukai pendapatan. Tidak kira post-dated cek  atau cek yang dikeluarkan oleh bank di luar Malaysia.
Semua cek dan draf bank mesti dikemukakan ke Pusat Pembayaran Kuala Lumpur atau unit kutipan di Kuching atau Kota Kinabalu.
Tele-banking
Opsyen ini tersedia untuk pembayar cukai individu sahaja, dan tidak memohon untuk perniagaan berdaftar.
Satu-satunya sebab mengapa kami menyenaraikan opsyen ini ialah kerana ia kekal sebagai saluran yang disokong untuk membayar cukai pendapatan. Perkhidmatan Perbankan Telefon Kawanku Maybank boleh digunakan untuk membayar cukai pendapatan individu, jika anda mempunyai akaun simpanan dengan Maybank.
Tetapi dengan serius, terdapat saluran yang lebih baik untuk membayar cukai pendapatan yang disenaraikan di sini.
Pemindahan wang di luar negara
Jika anda berada di luar negara dan tidak mempunyai cara lain untuk membayar cukai pendapatan anda, anda masih boleh melakukannya melalui pemindahan wang elektronik serta draf bank.
a) Pemindahan Wang Elektronik melalui TT, IBG, & EFT
Sekiranya pembayar cukai ingin membayar cukai melalui Pindahan Telegraf (TT), Pemindahan GIRO Antara Bank (IBG) atau Pemindahan Dana Elektronik (EFT), mereka perlu memanggil Talian Penjagaan HASIL untuk menerima prosedur pembayaran di 1-800-88-5436 (panggilan dalam Malaysia) atau 603-7713 6666 (panggilan dari luar negara). Atau, mereka juga boleh menghantar e-mel di HelpTTpayment@hasil.gov.my.
Pembayar cukai yang membuat pembayaran melalui TT / IBG / EFT mesti memberikan maklumat tambahan untuk membolehkan LHDN mengemas kini akaun cukai mereka:
  • Nama pembayar
  • Nombor rujukan cukai
  • Nombor rujukan transaksi untuk TT / IBG / EFT
  • Tahun taksiran
  • Kod pembayaran (rujuk jadual di bawah)
  • Nombor ansuran, jika ada. Jika tidak dinyatakan, LHDN akan mempertimbangkan bulan semasa sebagai nombor ansuran
  • Tarikh pembayaran
  • Jumlah pembayaran
Untuk mod pembayaran ini, resit rasmi akan dikeluarkan selepas amaun diterima oleh bank, dan selepas maklumat pembayaran lengkap telah diterima oleh LHDN. Sebarang maklumat yang tidak lengkap akan mengakibatkan kelewatan dalam proses penerimaan, dan penalti pembayaran lewat akan dikenakan, jadi pastikan bahwa informasi itu diberikan dengan tepat.
Pembayar cukai yang telah membuat pembayaran melalui pemindahan telegraf mesti memberikan maklumat tambahan berikut untuk membolehkan LHDN mengemas kini akaun cukai mereka:
b) Dengan Draf Bank
Pembayaran cukai pendapatan dari luar negara dengan pindahan wang menggunakan draf bank memerlukan pembayar untuk menyerahkan instrumen berikut:
  • Dibayar kepada: Ketua Pengarah Hasil Dalam Negeri
  • Nama dan alamat bank pembayar mestilah “bank berbayar tempatan” atau “bank koresponden tempatan” supaya draf menjadi cek tempatan.
Di samping itu, pembayar cukai boleh membeli draf bank dalam mata wang selain daripada Ringgit Malaysia (RM), tetapi mesti memastikan bahawa amaun yang dibayar adalah tepat berdasarkan pada kadar pertukaran pada hari bayaran, kerana bayaran akan direkodkan berdasarkan kadar pertukaran pada hari dana dikreditkan.
Juga, pembayar cukai serta butiran pembayaran mesti ditulis dengan jelas di halaman belakang draf bank. Draf bank yang lengkap akan diposkan kepada:
Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia
Pusat Pembayaran Kuala Lumpur
Tingkat Bawah, Blok 8A,
Kompleks Pejabat Kerajaan,
Jalan Tunku Abdul Halim,
50600 KUALA LUMPUR.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan