Selasa, Mei 7

5 kesalahan biasa dibuat oleh pembayar cukai kali pertama

Mungkin anda patut ambil perhatian bahawa jika pendapatan tahunan anda kurang daripada RM34,000 anda tidak perlu membayar sebarang cukai. Tetapi jika anda memperoleh pendapatan yang mencukupi untuk dikenakan cukai dan kini batas masa untuk memfailkan cukai anda semakin dekat, kami memutuskan untuk menyenaraikan lima kesilapan yang lazim pembayar cukai kali pertama boleh membuat.
1.Tiada dokumen
Kepada anda yang bercadang untuk memfailkan cukai anda melalui e-Filing, inilah tip mengenai apa dokumen yang perlu anda persiapkan semasa memfailkan cukai anda dalam talian:
  • Butiran pendapatan / kenyataan – borang EA, penyewaan dividen, pencen, royalti, dll.
  • Butiran rujukan – MyKad, Pasport, Perkahwinan atau nombor Cukai.
  • Kenyataan KWSP anda
  • Resit / Invois – Untuk menuntut pelepasan, rebat, dan pengecualian.
Kaedah e-Filing adalah salah satu cara yang paling mudah untuk memfailkan cukai anda, kerana kebanyakan perkara sudah pun automatik untuk anda dan membantu menjimatkan masa dan tenaga. Tetapi tentu saja, jika anda suka melakukan perkara-perkara yang dilakukan sekolah lama, tidak ada salahnya melakukan secara manual sama ada. Tidak kira bagaimana anda bercadang untuk memfailkan cukai anda, satu perkara perlu berada di sana – nombor pin anda.
Bagi pembayar cukai kali pertama, Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia, atau yang lebih dikenali di dalam Bahasa Melayu sebagai Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) telah menjadikannya suatu keperluan untuk mendapatkan pin sebelum memulakan pemfailan cukai anda. Pin boleh diperoleh dari pejabat LHDN terdekat atau Pusat Transformasi Bandar (UTC). Juga, tiada caj atau pembayaran yang perlu dibuat untuk mendapatkan pin.
Sebaik sahaja anda mendapat pin anda, anda boleh meneruskan log masuk ke borang e-Filing dan mengisi butiran peribadi anda. Dan bagi anda yang telah memfailkan cukai setiap tahun dan mungkin telah melupakan pin atau kod laluan anda, anda boleh memilih untuk mengambilnya melalui e-mel dengan hanya mengikut prosedur di laman web atau memanggil ibu pejabat LHDN.
2. Mengisi borang yang salah
Terdapat kemungkinan pembayar cukai kali pertama membuat kesilapan untuk memfailkan borang EA kerana tidak ada satu … tetapi beberapa bentuk EA berbeza yang berbeza dengan sumber pendapatan dan status kediaman anda.
Data yang berbeza bergantung kepada jenis borang yang anda isi. Kebanyakannya, rakyat Malaysia dikehendaki mengisi borang yang jatuh di bawah (1) dan (2).
Jadi, inilah senarai untuk membantu anda memahami kategori yang mungkin digunakan untuk anda:
  • Mereka yang memiliki dan menjalankan perniagaan – Borang e-B / B: Dateline 30 Jun
  • Majikan yang menjalankan syarikat / perniagaan – Borang e-E: Dateline 31 Mac
  • Perkongsian – Borang e-P: Dateline 30 Jun
  • Mereka yang tidak menjalankan perniagaan dan bekerja – Borang e-BE / BE: Dateline 30hb April
  • Bukan pemastautin yang bekerja dan / atau menjalankan perniagaan mereka sendiri – Borang e-M / M: Dateline 30 Jun
  • Mereka yang pakar atau pakar dalam kemahiran tertentu – Borang e-BT / BT: Dateline 30hb April
  • Pakar bukan pemastautin atau pakar dalam kemahiran tertentu – Borang e-MT / MT: Dateline 30 Jun
Borang bukan pemastautin memohon kepada orang asing yang tidak mempunyai warganegara Malaysia / kediaman tetap tetapi tinggal dan bekerja di Malaysia. Dengan semua bentuk yang berlainan ini, kadang-kadang dapat dikelirukan di mana salah satu yang paling sesuai.
 3. Tidak mengetahui apa pelepasan dan potongan cukai
Sebelum kita meneruskan, penting untuk menjelaskan bahawa terdapat sedikit perbezaan di antara potongan cukai pendapatan dan pelepasan cukai pendapatan.
Potongan cukai pendapatan adalah hasil hadiah dan sumbangan kepada organisasi amal atau organisasi Kerajaan. Sebagai contoh, jika anda menyumbang RM5,000.00 ke rumah anak yatim untuk mengumpul dana, hanya 7% pendapatan anda akan ditolak daripada pendapatan tahunan anda secara keseluruhan. Walau bagaimanapun, ambil perhatian bahawa perlu ada dokumentasi bukti untuk membuktikan bahawa urus niaga berlaku. Ini boleh melalui resit dan invois, sebagai contoh.
Pelepasan cukai di sisi lain adalah apabila kewajipan anda untuk membayar cukai sama ada dikurangkan atau dihapuskan sepenuhnya. Kebanyakan pembayar cukai layak untuk pengecualian ke atas pulangan cukai mereka, yang akan mengurangkan jumlah yang perlu anda bayar dalam pemfailan cukai anda. Walau bagaimanapun, pelepasan cukai adalah subjektif dan boleh berubah secara individu.
Berikut adalah beberapa pengecualian yang diberikan kepada pembayar cukai:
Oleh itu, satu lagi sebab mengapa memfailkan cukai dalam talian anda agak lebih baik adalah kerana … kebanyakannya diautomatikkan di laman web ini! Apa yang anda perlu lakukan adalah mengisytiharkan perkara yang betul dan tahu apa pelepasan / potongan anda untuk mengelakkan daripada membayar lebih. Sebagai contoh, anda boleh menghabiskan pendidikan anda atau membeli kerusi roda baru untuk nenek anda yang sakit. Senarai luas untuk perkara ini dibentangkan di laman web Lembaga Hasil Dalam Negeri rasmi untuk rujukan.
4. Tidak membayar sebarang baki tertunggak
Kadang-kadang, kita mungkin telah melepaskan sesuatu ketika memfailkan cukai kita dan ini mungkin menyebabkan rasa kecemasan di beberapa pihak. Walau bagaimanapun, tidak terlambat untuk membayar Jabatan Hasil Dalam Negeri walaupun selepas menyerahkan cukai anda.
Tetapi ambil perhatian: Ini berbeza dari TIDAK mengisytiharkan cukai anda di tempat pertama, seperti yang dinyatakan sebelum ini.
Oleh itu, mari kita katakan anda mempunyai dua pekerjaan dan salah satunya adalah pekerjaan berdasarkan kontrak. Anda hanya ingat ini selepas memfailkan cukai anda, dan kini anda tertanya-tanya jika anda masih boleh mengisytiharkannya. Masih terdapat peluang untuk anda melakukannya secepat mungkin. Oleh itu, dalam keadaan seperti ini di mana anda mempunyai bayaran yang belum dijelaskan, anda boleh menyelesaikannya dengan membayar melalui FPX (perbankan dalam talian), di ATM terdekat atau di kaunter LHDN.
Tetapi, bagaimana jika anda telah terlebih bayar cukai anda? Ini juga satu lagi sebab mengapa kami didesak untuk memfailkan cukai lebih awal kerana anda boleh menerima apa-apa bayaran balik dahulu (jika ada). Selain itu, apabila anda memfailkan cukai anda melalui kaedah e-Filing, Jabatan Hasil Dalam Negeri akan terus mendepositkan sebarang bayaran balik yang tersedia terus ke dalam akaun bank anda. Bayaran balik biasanya dikreditkan dalam tempoh 30 hari selepas pengisytiharan pendapatan dibuat.
Jadi ia akan menjadi seperti mendapatkan wang ang pau dari LHDN … hanya perkara yang … itu masih wang anda.
5. Tiada resit untuk pengisytiharan cukai pendapatan
Kami tidak pernah tahu betapa pentingnya mendapatkan resit adalah sehingga anda perlu memfailkan cukai pendapatan anda. Seksyen 82A (1) dan (2) Akta Cukai Pendapatan sebenarnya menghendaki kami menyimpan resit kami untuk sekurang-kurangnya 7 tahun. Ingat bagaimana kita bercakap tentang pelepasan cukai / pemotongan sebelumnya dan bagaimana pentingnya menyimpan resit kita, yang akan berguna apabila anda mengisytiharkan cukai anda?
Resit pada dasarnya adalah bukti bahawa anda telah melakukan urus niaga dan anda layak mendapat bantuan yang sepatutnya anda dapatkan.
Di bawah Seksyen 119A Akta, kesalahan tidak menyimpan rekod kertas selama 7 tahun adalah kesalahan jenayah, yang membawa hukuman penjara satu tahun dan / atau denda RM300.00 – RM10,000.00. Jadi, yang terbaik adalah menyimpan resit penting anda selama yang mungkin sekiranya anda membuat kesilapan di suatu tempat di bawah garis. Ini semata-mata kerana tidak ada garis masa untuk kesalahan cukai tertentu dan pegawai cukai boleh datang selepas anda selepas anda memfailkan cukai anda juga.
Jadi dalam kes-kes seperti itu, menyimpan resit sebagai bukti boleh menjadi satu cara untuk menunjukkan bahawa anda mungkin telah melakukan kesilapan yang tulen dan tulen dan anda boleh mengelakkan daripada dikenakan jenayah. LHDN sebenarnya melakukan pemeriksaan rawak sekali-sekala untuk memeriksa bukti tuntutan tersebut. Dalam keadaan seperti itu, bukti dan bukti yang didokumenkan berguna.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan