Ahad, April 28

Cara Mengemukakan Cukai Pendapatan Untuk Perniagaan Sampingan Anda

Adakah anda mempunyai pendapatan sampingan yang berkembang tetapi tidak pasti bagaimana untuk mengisytiharkan atau membayar cukai untuknya? Inilah panduan anda untuk menguruskan cukai projek perniagaan kecil.
Pendapatan anda bukan hanya apa yang ada di slip gaji anda. Walau bagaimanapun, banyak yang anda buat dalam keuntungan dari usaha anda sendiri – daripada menyewa harta, bekerja sambilan, atau sebarang usaha keusahawanan yang anda ikuti. Ini penting untuk diingat dalam musim cukai, terutamanya jika anda mempunyai satu bentuk sisi pendapatan yang tidak berkaitan dengan gaji bulanan anda – kerana anda perlu mengisytiharkannya. Ini termasuk kerja yang dilakukan secara sambilan, atau dalam kapasiti bebas.
Borang Yang Mana Anda Perlukan Untuk Ini?
Bentuk BE adalah borang pengembalian cukai pendapatan yang digunakan oleh mereka yang tidak menjalankan perniagaan. Walau bagaimanapun, anda masih boleh mengisytiharkan pendapatan sampingan anda menggunakan borang ini, bergantung kepada jenis sumber pendapatan anda.
Selain pendapatan daripada pekerjaan, borang BE membolehkan anda mengisytiharkan pendapatan dari sewa, faedah, diskaun, royalti, premium, pencen, anuiti, bayaran berkala lain, dan keuntungan atau keuntungan lain. “Keuntungan atau keuntungan lain” ditakrifkan sebagai pembayaran yang diterima untuk sambilan atau penyiaran sesekali, syarahan, menulis, dan sebagainya. Oleh itu, jika pendapatan sampingan anda berada di bawah mana-mana kategori ini, anda boleh mengisytiharkannya dalam bentuk BE anda kerana ia tidak secara teknikal dianggap sebagai “menjalankan perniagaan”.
Walau bagaimanapun, jika pendapatan sampingan anda menyerupai lebih banyak perusahaan perniagaan (dan ini termasuk aktiviti e-dagang seperti menjalankan laman web, mempunyai kedai dalam talian, dan sebagainya) dan bukan sekadar freelancing sesekali, anda perlu menggunakan Borang B untuk individu yang menjalankan aktiviti perniagaan.
Mendaftar Perniagaan
Ini satu proses yang mudah di mana anda boleh mendapatkan lesen perniagaan anda di tangan anda sejam selepas pembayaran telah dibuat.
Jenis syarikat yang paling mudah mendaftar ialah pemilik tunggal yang hanya berharga RM30 jika anda menggunakan nama anda sendiri (seperti Kad Pengenalan anda). Jika anda memilih untuk menggunakan nama dagang atau mempunyai rakan kongsi yang anda ingin mendaftarkan perniagaan anda dengan itu yuran akan menjadi RM60.
Sebaik sahaja anda telah mendaftar perniagaan sampingan anda, ia akan direkodkan dalam Borang B; kedua-dua pekerjaan dan pendapatan perniagaan anda boleh diisi dalam borang ini. Dalam bentuk ini, anda boleh menuntut perbelanjaan perniagaan yang anda tidak akan dapat tanpa mendaftar perniagaan anda. Contohnya, anda boleh mengimbangi perbelanjaan seperti kepentingan pinjaman perniagaan dan pembaikan kenderaan yang digunakan untuk tujuan perniagaan – yang mana anda tidak boleh lakukan tanpa mendaftar sebagai perniagaan terlebih dahulu.
Ingatlah untuk mengambil perhatian terhadap perkara berikut:
Anda juga harus menyimpan dokumen seperti penyataan anda dari gerbang pembayaran, invois dan penerimaan pembelian, penyata pendapatan dari syarikat iklan (jika anda terlibat dengan pemasaran afiliasi) dan pengesahan jualan, dan lain-lain dalam keadaan baik selama 7 tahun.
Anda boleh menuntut yuran penyelenggaraan web, pembaharuan domain, yuran perunding web, yuran internet dan peralatan, penyewaan pelayan serta utiliti, dll.
Anda tidak dibenarkan membuat tuntutan untuk kegunaan peribadi, domestik seperti bil air anda, sebagai contoh.
Apa Yang Anda Tidak Perlu Lakukan Apabila Ia Datang Ke Perniagaan Sampingan Anda
Walaupun ia menggoda untuk tidak mengisytiharkan pendapatan sampingan anda atau menurunkan pendapatan anda, anda boleh menanggung “murka” Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia. Fikirkan denda besar (sehingga RM20,000), dipenjarakan dan dihalang daripada meninggalkan negara. Oleh itu, yang terbaik untuk menjadi pendahuluan mengenai cukai anda, bagaimanapun, akan menghadapi masalah dengan pihak berkuasa bukan satu-satunya insentif untuk mengisytiharkan sepenuhnya pendapatan. Malah, menunjukkan pendapatan yang sihat dan pembayaran cukai yang bertanggungjawab adalah bukti kepercayaan kredit anda.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan