Khamis, September 5

Adakah Milikan Tunggal Tidak Perlu Membayar Cukai Pendapatan Berbanding Syarikat Sendirian Berhad?

Kita sering diberitahu jika mendaftar perniagaan milikan tunggal akan dikenakan cukai pendapatan maksimum 28% berbanding syarikat sendirian berhad pada kadar 24%. Adakah kenyataan ini benar? Sebelum memulakan perniagaan, anda perlu tahu struktur/model perniagaan mana yang akan membantu tujuan anda. Anda boleh sama ada dengan pemilik tunggal atau syarikat terhad persendirian (juga dikenali sebagai Sdn. Bhd.).
Apa itu Milikan Tunggal?
Milikan Tunggal adalah perniagaan yang ditubuhkan oleh satu individu yang sesuai untuk perniagaan kecil.
Kelebihan
  1. Mudah digunakan
Milikan Tunggal adalah sangat mudah dan pantas untuk ditubuhkan. Kurang kerja kertas dan formaliti.
  1. Kos rendah
Kos pendaftaran dan pematuhan bagi Milikan Tunggal agak rendah berbanding dengan Syarikat Sendirian Berhad.
  1. Percukaian
Pendapatan bersih yang diperoleh daripada perniagaan tersebut dianggap sebagai pendapatan peribadi anda dan ia akan tertakluk kepada kadar cukai pendapatan peribadi anda dari 0% sehingga 28%. Tidak seperti syarikat swasta yang dikenakan cukai pada kadar cukai korporat yang dikenakan dengan kadar 17% dan 24%. Oleh itu, jika kadar cukai pendapatan peribadi anda lebih tinggi daripada kadar cukai korporat yang berkenaan, anda mungkin ingin mempertimbangkan Syarikat Sendirian Berhad.
Keburukan
  1. Tiada entiti undang-undang yang berasingan
Usahawan itu bertanggungjawab secara peribadi untuk semua urusan perniagaan dan tidak akan ada penggantian untuk perniagaan.
  1. Aset peribadi anda berisiko
Pengusaha sendiri menanggung semua risiko. Sebagai contoh, anda perlu mengambil pinjaman bank dengan nama anda dan bayar hutang anda sendiri. Liabiliti perniagaan milikan tunggal adalah liabiliti anda. Jika perniagaan anda tidak baik dan anda mungkin akan membayar hutang dengan aset peribadi anda.
  1. Satu orang entiti
Usahawan biasanya menguruskan semua perniagaan sahaja. Sekiranya anda memutuskan untuk membawa pasangan, maka anda perlu memindahkan perniagaan anda ke jenis perniagaan lain yang akan dimiliki oleh anda dan pasangan anda.
Apa itu Syarikat Sendirian Berhad?
Adalah sejenis entiti perniagaan persendirian, di mana liabiliti pemiliknya terhad kepada saham mereka. Ini adalah pilihan yang paling lazim bagi pemula atau usahawan di Malaysia. Ia mesti mempunyai sekurang-kurangnya 1 pengarah pemastautin dan sekurang-kurangnya 1 pemegang saham (maksimum 50 pemegang saham). Ia menyediakan entiti undang-undang yang dipisahkan daripada para pemegang sahamnya. Ini bermakna hutang, risiko, dan tanggungjawab dibuat dalam nama syarikat, bukan peribadi.
Kelebihan
  1. Liabiliti terhad
Salah satu kelebihan terbesar menggunakan Syarikat Terbatas Swasta ialah liabiliti pemegang saham syarikat adalah terhad kepada jumlah yang telah mereka bayar atau bersetuju untuk menyumbang. Sebagai contoh, sekiranya pemegang saham melabur RM100,000 dalam sebuah syarikat sebagai ganti kepada pegangan saham 10% dan syarikat itu kemudiannya menjadi tidak solven, senario kes terburuk adalah bahawa pemegang saham tidak akan memperoleh pulangan pelaburannya. Sebagai pemegang saham atau pengarah, anda tidak bertanggungjawab secara sah untuk liabiliti syarikat melainkan anda telah memberikan jaminan peribadi.
  1. Entiti berasingan
Syarikat mempunyai identiti undang-undangnya sendiri. Ia adalah ‘abadi’ dan boleh diwarisi dan diserahkan kepada pemilik lain atau dijual.
Keburukan
  1. Kos yang lebih tinggi
Syarikat Sendirian Berhad mempunyai lebih tanggungjawab pematuhan berbanding dengan Milikan Tunggal. Anda perlu melantik Setiausaha Syarikat dan memfailkan penyata tahunan dan penyata kewangan kepada Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM).
  1. Kadar cukai yang lebih tinggi
Kadar cukai korporat standard adalah 24%. Bagi perusahaan kecil dan sederhana (PKS) dengan modal berbayar tidak lebih RM2.5 juta, pendapatan RM500,000 yang pertama akan dikenakan cukai sebanyak 17% dan seterusnya akan dikenakan cukai sebanyak 24%.
Inilah ringkasan ciri-ciri Syarikat Sendirian Berhad dan Milikan Tunggal:
Ciri-ciri
Syarikat Sendirian Berhad
Milikan Tunggal
Dimiliki oleh
Sekurang-kurangnya 1 Pengarah,
1-50 Pemegang saham
1 orang
Entiti undang-undang
Ya
Tidak
Liabiliti
Terhad
Tidak Terhad
Cukai
Cukai korporat untuk PKS (17% untuk pertama RM500,000 dan seterusnya pada 24%)
Cukai peribadi (0% hingga 28%)
Keperluan pematuhan
Juruaudit,
Setiausaha Syarikat,
Pemfailan tahunan ke SSM
Beritahu SSM setiap tahun
Oleh itu, dalam keadaan tertentu kadar cukai pendapatan Pemilikan Tunggal adalah lebih kurang berbanding Syarikat Sendirian Berhad.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan