Jumaat, April 14

Macam Mana Nak Buat E-filing LHDN?


Jika anda pembayar cukai kali pertama, mengisi borang e-Filing untuk menuntut lebihan bayaran anda untuk tahun taksiran mungkin mengelirukan. Perkhidmatan e-Filing LHDN ialah platform di mana anda boleh memberikan maklumat tentang potongan cukai anda.

1. Akses Laman Web MyTax

Untuk mengisi borang cukai pendapatan dalam talian, anda perlu melayari portal MyTax rasmi (sebelum ini dikenali sebagai ezHASiL). Anda boleh mengaksesnya melalui pautan https://mytax.hasil.gov.my.

Seterusnya, pilih Jenis Pengenalan - Nombor Kad Pengenalan. Masukkan nombor kad pengenalan anda, kemudian klik Hantar.

2. Pendaftaran Pengguna Kali Pertama

Bagi pengguna yang pertama kali mendaftar untuk e-Filing, sistem akan memaparkan mesej pemberitahuan jika Sijil Digital anda tidak tersedia. Pembayar cukai perlu mempunyai Sijil Digital di bawah Akta Tandatangan Digital 1997 untuk mengakses MyTax dan mengisi e-Filing.

Bagi mereka yang tidak mempunyai Sijil Digital, kaedah permohonan Sijil Digital boleh dilakukan melalui:

  • e-CP55D (Aplikasi di laman web);
  • e-KYC (Pengecaman identiti muka melalui mudah alih).

Untuk mendapatkan Sijil Digital, klik butang e-CP55D – pengguna akan dibawa ke halaman Pengesahan Maklumat. Sahkan maklumat peribadi yang dipaparkan pada skrin seperti nombor kad pengenalan, nama penuh dan alamat e-mel. Jika betul, klik Hantar.

Pemberitahuan pendaftaran yang berjaya akan dipaparkan selepas pengguna berjaya log masuk buat kali pertama. Pautan pengaktifan log masuk kali pertama juga akan dihantar ke alamat e-mel yang berdaftar dengan LHDN.

Anda perlu mengklik pada pautan e-mel untuk mengaktifkan Sijil Digital dalam masa dua hari dari tarikh e-mel diterima.

3. Daftar Sijil Digital

Setelah pengaktifan Sijil Digital selesai, akses laman web MyTax sekali lagi. Pilih Jenis Pengenalan – Kad Pengenalan Pendaftaran Kebangsaan, kemudian masukkan nombor kad pengenalan anda dan klik Hantar.

Lakukan Pengesahan Maklumat Asas – pastikan semua maklumat yang dipaparkan adalah betul. Kemudian, buat kata laluan baharu dan frasa keselamatan. Klik butang Setuju dan kemudian klik Hantar.

Sistem akan memaparkan pemberitahuan bahawa Sijil Digital telah berjaya didaftarkan. Kemudian, klik butang OK.

4. Pilih Menu e-Filing pada MyTax

Setelah selesai, klik pada menu Perkhidmatan ezHasil dan pilih e-Filing. Paparan akan menunjukkan pilihan menu yang tersedia seperti Pengesahan e-Semakan, e-Borang, e-Permohonan untuk BE Pindaan dan e-BE Tahun Taksiran Semasa.

Klik butang e-Borang – tab lain akan terbuka memaparkan kategori e-Borang yang boleh anda pilih berdasarkan kategori cukai anda, seperti:

  • e-BE (Individu pemastautin tanpa sumber pendapatan perniagaan)
  • e-B (Individu pemastautin dengan sumber pendapatan perniagaan)
  • e-BT (Individu pemastautin yang terdiri daripada pekerja berpengetahuan atau mahir (Program Pemulangan Pakar) yang diluluskan oleh Menteri)
  • e-M (Borang nyata cukai untuk individu bukan pemastautin)
  • e-MT (Individu bukan pemastautin yang terdiri daripada pekerja berpengetahuan tertakluk kepada kelulusan Menteri).

5. Pilih Borang e-BE

Bagi individu bujang dan menerima pendapatan gaji daripada majikan mereka, pilih borang e-BE untuk memfailkan penyata cukai pendapatan individu anda bagi tahun 2022. Masukkan tahun taksiran yang betul, dan tab lain akan dibuka menunjukkan borang Nyata Cukai Individu yang memerlukan untuk diselesaikan.

Lengkapkan borang dengan maklumat yang tepat. Anda boleh merujuk kepada Borang EA LHDN yang dikeluarkan oleh majikan anda semasa mengisi borang ini. Pada dasarnya, borang e-BE MyTax dibahagikan kepada lima bahagian – isi dan lengkapkan semua maklumat yang diperlukan.

i. Profil Individu

Bahagian ini mengandungi maklumat asas pembayar cukai seperti nama, nombor pengenalan cukai, status perkahwinan, jenis taksiran dan lain-lain.

ii. Profil Lain

Bahagian ini mengandungi maklumat lain pembayar cukai seperti nombor telefon, nombor majikan, alamat e-mel, kaedah menerima bayaran balik cukai, maklumat bank, alamat surat menyurat, tuntutan insentif dan lain-lain.

iii. pendapatan

Bahagian ini mengandungi maklumat tentang pendapatan berkanun pembayar cukai daripada penggajian* dan jumlah pendapatan yang diterima, seperti bilangan pekerjaan. Apakah maksud "bilangan pekerjaan" dalam e-filing? Ia merujuk kepada bilangan majikan dalam tahun taksiran yang sama, sama ada seorang atau lebih. Secara ringkasnya, bilangan pekerjaan bermakna berapa banyak syarikat yang telah membayar gaji anda tahun ini.

Sebagai contoh, Ali meletak jawatan daripada Syarikat A pada bulan April dan menyertai Syarikat B pada bulan Mei. Ini bermakna Ali mempunyai dua nombor pekerjaan di LHDN dan memerlukan dua borang EA daripada dua syarikat berbeza.

*Nota: Apakah maksud Pendapatan Penggajian Berkanun? Pendapatan Pekerjaan Berkanun merujuk kepada jumlah wang yang diterima oleh individu untuk bekerja di syarikat atau organisasi, termasuk gaji, elaun dan bonus.

Selain itu, anda perlu memasukkan semua pendapatan yang diperoleh dalam tahun taksiran, termasuk faedah, diskaun, royalti, premium, pencen, anuiti dan sebarang pendapatan dan keuntungan tambahan lain.

iv. Pelepasan cukai

Dalam bahagian ini, anda boleh memasukkan pelepasan cukai yang boleh dituntut untuk tahun taksiran semasa. Walau bagaimanapun, pastikan pelepasan cukai yang anda tuntut mempunyai bukti sokongan seperti resit pembelian, seperti resit perbelanjaan perubatan ibu bapa anda, resit pembelian telefon pintar baharu, resit buku dan sebagainya.

Anda juga perlu memastikan bahawa anda memasukkan jumlah yang sama atau tidak memasukkan sebarang jumlah jika anda tidak mempunyai resit pembayaran. Ini kerana LHDN mungkin akan meminta bukti (resit pembelian) pada masa hadapan. Jika anda gagal memberikan bukti, anda mungkin akan dihukum oleh LHDN.

v. Ringkasan

Dalam bahagian ini, ringkasan cukai akan dipaparkan sama ada pembayar cukai mempunyai Lebihan Bayaran atau Baki Cukai Tertunggak. Bahagian ini juga membolehkan anda menyemak semua maklumat yang telah dimasukkan.

6. Tandatangan dan Hantar Borang

Setelah anda memastikan semua maklumat yang dimasukkan adalah betul, klik Tandatangan dan Hantar. Masukkan nombor pengenalan dan kata laluan yang telah ditetapkan untuk menghantar borang yang lengkap. Setelah selesai, anda boleh memuat turun salinan e-Borang untuk simpanan rekod anda.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan