Ahad, September 17

Apakah PCB/MTD?

 

Potongan Cukai Bulanan (PCB) ialah sistem potongan cukai di mana majikan akan memotong saraan pekerja mereka setiap bulan mengikut jadual potongan. Ianya wajib berbuat demikian kerana diwajibkan oleh kerajaan.

PCB ialah mekanisme di mana majikan memotong bayaran cukai bulanan daripada imbuhan pekerja. Syarikat akan membayar jumlah tersebut kepada LHDN, majikan perlu membuat pembayaran sebelum 15hb setiap bulan untuk PCB bulan sebelumnya. Jika gagal, denda minimum RM200 tetapi tidak melebihi RM20,000 atau penjara 6 bulan atau kedua-duanya sekali.

Baca: Adakah PCB dan CP38 Adalah Jenis Pembayaran Yang Sama?

Baca: Borang PCB

Baca: CP38 Perlu Dimasukkan Ke Dalam E-filing?

PCB Bukan Cukai Akhir

Kebanyakan orang keliru tentang pemfailan PCB dan cukai pendapatan. Ramai orang berpendapat bahawa PCB adalah cukai terakhir yang perlu mereka bayar kepada LHDN. Dalam sesetengah keadaan, ia adalah cukai terakhir, tetapi ia bukan cukai terakhir dalam kebanyakan keadaan. PCB membantu mengurangkan beban pekerja untuk membayar dalam satu jumlah cukai sekaligus.

Dalam keadaan biasa, PCB tidak mencukupi untuk menampung cukai sebenar yang perlu dibayar pekerja. PCB membenarkan pekerja mengurangkan jumlah cukai yang perlu dibayar oleh pekerja dengan menolak imbuhan untuk membayar bayaran cukai bulanan terlebih dahulu kepada LHDN. Walau bagaimanapun, pekerja harus terus menghantar penyata cukai.

Mengapa Cukai Perlu Difailkan?

Adalah lebih baik pekerja menghantar penyata cukai kerana ia boleh meminda kesilapan yang mungkin berlaku semasa pemprosesan cukai pada tahun tersebut.

Jika anda kurang membayar cukai disebabkan pengiraan PCB yang tidak betul, anda boleh mengelakkan sebarang masalah masa hadapan untuk berhutang sejumlah besar cukai yang perlu dibayar pada masa hadapan dengan menghantar penyata cukai. Sebaliknya, jika anda terlebih membayar cukai, memfailkan penyata cukai membolehkan anda menuntut bayaran balik cukai untuk jumlah yang anda telah terlebih bayar sendiri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan