Ahad, Oktober 1

Pempengaruh Malaysia Ingatkan Pencipta Kandungan Bayar Cukai Pendapatan, Selepas Tidak Mengisytiharkan RM160,000

 

Seorang pempengaruh Malaysia telah mengingatkan semua rakyat, terutamanya pencipta kandungan bebas atau sambilan, supaya merekod pendapatan mereka dengan betul untuk tujuan cukai.

Pempengaruh dan doktor perubatan, Dr Shazril Shaharuddin, baru-baru ini mendedahkan beliau telah dipanggil oleh Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) pada 2020 kerana salah memfailkan cukainya.

Berkongsi dengan 350,000 pengikutnya di Instagram, dia menceritakan bagaimana dia tidak mengisytiharkan semua wang yang dia telah dibayar untuk semua kempen dalam talian yang dilakukannya dari 2016 hingga 2019.

Beliau telah disaman melalui pos ke pejabat LHDN di Jalan Duta, Kuala Lumpur.

"Dalam kepala saya, saya fikir saya benar-benar perlu meminta maaf kerana tidak tahu apa-apa tentang cukai, kerana itulah kebenarannya, tiada siapa yang pernah mengajar saya tentang cukai," kongsinya.

Menurut Shazril yang juga dikenali dalam talian sebagai Dr Say, dia dibawa ke sebuah bilik oleh pegawai LHDN untuk "disoal siasat"

Pegawai itu mempunyai fail yang menyenaraikan semua siaran media sosial yang ditaja dan acara yang dibuat atau dihoskan oleh Shazril untuk jenama berbeza sejak beberapa tahun kebelakangan ini.

"Saya tahu saya telah ditumpaskan, dan saya mengakui bahawa semua hantaran (ke media sosial) itu adalah dari saya," kata Shazril.

Semasa audit, influencer itu berkata dia ditanya berapa banyak yang dia caj untuk setiap kempen dan berapa banyak yang dia peroleh daripada dua rancangannya, MyDoctors dan Tanya Doktor.

Dia juga berkongsi bahawa dia telah membayar cukai pendapatan semasa dia bekerja sebagai pegawai kerajaan dari 2016 hingga 2017, jadi itu bukan isunya.

Ketika beliau menjadi freelancer dari 2018 hingga 2019, LHDN telah menetapkan dia memperoleh RM160,000 setahun, yang tidak diisytiharkan.

“Saya tidak ingat secara spesifik berapa banyak yang saya perolehi pada 2018 dan 2019, kerana saya melakukan banyak kempen media sosial di sana sini, dan bayarannya selalunya lewat,” katanya beralasan.

LHDN kemudian memaklumkan kepada Shazril bahawa dia mempunyai RM50,000 dalam bentuk cukai yang belum dibayar, satu angka yang membuatkan dia terkejut.

Syukurlah, dengan bantuan pegawai itu, Shazril berkata beliau berjaya mendapatkan semula beberapa resit lama untuk menuntut pelepasan cukai.

Akhirnya, dia hanya perlu membayar RM40,000 secara ansuran bulanan, yang menjadikan jumlah itu terurus.

Shazril berkata, dia mendapat pengajaran besar daripada kejadian itu dan telah memupuk tabiat menyimpan setiap resit pembelian penting bagi menuntut pelepasan cukai pendapatan.

"Tidak kira sedikit atau berapa banyak yang anda perolehi, LHDN sedang memerhati," katanya mengingatkan.

"Jangan jadi seperti saya yang dulu. Tunaikan kewajipan sebagai warganegara Malaysia yang bertanggungjawab dengan membayar cukai," tambahnya.

Tonton video Shazril di sini:

Dr. Shazril

Tiada ulasan:

Catat Ulasan