Ahad, November 5

Set mewah menjadi lebih mahal

Lapan bulan sejak “Cukai Mewah” pertama kali disebut dan selepas perdebatan yang tidak terkira banyaknya di kalangan pemain industri, kerajaan dikatakan telah menyenaraikan beberapa barang mewah yang boleh dikenakan cukai.

Menurut pegawai yang dimaklumkan, cukai itu - kini dikenali sebagai Cukai Barang Bernilai Tinggi (HVGT) - dijangka akan dikenakan untuk barangan tiket besar seperti jet peribadi, kapal layar, barang kemas dan kereta mewah.

Terdapat juga ambang untuk barangan ini dikenakan cukai seperti hanya kereta yang dijual melebihi RM200,000, jam tangan berharga lebih RM20,000 dan barang kemas bernilai RM10,000 dan ke atas.

Item dan ambang itu disenaraikan dalam garis panduan yang disediakan oleh Kementerian Kewangan untuk industri memberi maklum balas mereka, kata pegawai itu.

Sementara itu, pakar cukai Datuk Koong Lin Loong berkata perlu ada lebih terperinci mengenai mekanisme keseluruhan yang merangkumi subkategori setiap item yang akan dikenakan cukai.

“Ia masih tidak jelas. Sebagai contoh, adakah kenderaan elektrik (EV) termasuk sebagai kemewahan kerana sesetengah model boleh mencapai lebih daripada ambang yang ditetapkan?

“Bagaimanapun, pada masa sama, EV dikecualikan cukai sebagai sebahagian daripada menggalakkan orang ramai beralih kepada kereta mesra alam. Jadi ia akan bercanggah,” katanya.

Koong juga berkata perlu ada garis panduan yang lebih jelas bagi pengendali untuk menerima pakai dasar cukai baharu itu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan