Ahad, September 24

Risiko Tak Bayar Cukai Pendapatan bagi yang Telah Mati

Rakyat Malaysia perlu membayar semua cukai yang terhutang sebelum kematian untuk mengelakkan keluarga mereka didenda atas jumlah yang belum dibayar, kata Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN).

Ketua Eksekutif LHDN Datuk Sabin Samitah berkata kutipan cukai dikira berdasarkan pendapatan si mati  termasuk hari sebelum kematiannya.

"Lembaga Hasil Dalam Negeri mengambil langkah-langkah yang keras dan juga menggalakkan pembayar cukai segera menghapuskan semua cukai tertunggak, untuk mengelakkan anak-anak mereka atau pewaris dari masalah selepas kematian mereka," katanya.

Beliau berkata LHDN akan mendapatkan bayaran cukai tertunggak dari harta pusaka, dengan menyatakan bahawa Akta Cukai Pendapatan Seksyen 74 (5) menghendaki pelaksana kehendak untuk terlebih dahulu memastikan tiada cukai tertunggak sebelum mengagihkan aset yang ditinggalkan oleh si mati.

Mengikut Seksyen 106, Sabin juga mengatakan bahawa LHDN boleh menuntut wasiat wasi untuk mengutip cukai yang terhutang, untuk menghapuskan cukai tertunggak apabila si mati ada meninggalkan aset.

"Wasi wasi itu juga boleh di bawah Seksyen 104 undang-undang yang sama dihalang daripada meninggalkan negara ini," katanya.

Pelaksana wasiat si mati boleh termasuk pasangan atau anak-anak.

Bagi mereka yang tidak dapat melunaskan cukai tertunggak secara satu bayaran, beliau berkata mereka boleh melawat pejabat LHDN untuk membincangkan rancangan pembayaran.

Beliau menasihatkan anak-anak seorang individu yang sudah meninggal dunia memeriksa dengan LHDN untuk menentukan sama ada terdapat cukai tertunggak atau bayaran balik terlebih bayar.

Undang-undang ini juga membenarkan LHDN untuk mendapatkan pembekuan harta benda si mati untuk memastikan ia dapat memperoleh pembayaran cukai tertunggak.

Beliau berkata sejumlah 18,798 orang pada masa mereka meninggal dunia sama sekali gagal membayar cukai sebanyak RM169.5 juta dalam tempoh 2001 hingga 2015, dengan jumlah cukai tertunggak antara RM2.5 hingga RM2.6 juta.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan