Isnin, September 25

Siapa Pengarah?

Siapa pengarah di bawah Akta Cukai Pendapatan? Seorang pengarah termasuk:

mana-mana orang yang menduduki jawatan pengarah (mengikut apa jua namanya dipanggil);
mana-mana orang mengikut arahan atau arahannya yang direkodkan para pengarah; dan
mana-mana orang yang menjadi pengurus atau selainnya terlibat dalam pengurusan perniagaan syarikat, yang dibayar ganti daripada dana perniagaan itu dan memegang - sama ada dengan sendiri atau dengan satu atau lebih rakan sekutu (pasangan, ibu bapa atau remaja, anak atau isu remoter, adik-beradik, rakan kongsi dan sebagainya) secara langsung atau tidak langsung - 20% atau lebih modal saham biasa syarikat.

Definisi di atas ialah:

Jika seseorang telah diberikan tatanama pengarah, dia adalah pengarah bagi maksud cukai pendapatan, tanpa mengira sama ada dia sebenarnya melaksanakan mana-mana fungsi pengarah.
Sekiranya seseorang itu tidak diberi hak pengarah, tetapi mempunyai kuasa pengarah, dia hendaklah dianggap sebagai pengarah bagi maksud cukai pendapatan.

Sekiranya seseorang tidak dipanggil pengarah, tetapi berkenaan dengan pengurusan perniagaan syarikat, dibayar oleh syarikat dan - sama ada sendiri atau dengan sekutu - memegang sekurang-kurangnya 20% daripada modal saham biasa syarikat itu, dia dianggap sebagai pengarah. Dengan kata lain, dia adalah pengarah de facto dan akan dianggap sebagai satu untuk tujuan cukai pendapatan.

Adalah penting untuk menyedari bahawa di bawah kedua-dua Akta Cukai Pendapatan dan Akta Cukai Keuntungan Harta Tanah, tidak ada perbezaan antara pengarah biasa, pengarah perkhidmatan atau pengarah bebas.


Orang yang boleh dicaj

Walaupun sebuah syarikat adalah entiti undang-undang yang berasingan, yang mampu menuntut atau didakwa, ia masih merupakan orang buatan atau diciptakan tanpa kehadiran fizikal yang nyata, sementara individu adalah orang yang nyata. Jadi, oleh kerana syarikat adalah entiti yang tertakluk kepada cukai, individu nyata adalah bertanggungjawab terhadap keperluan pematuhan yang diperlukan.


Contoh

ABC Sdn Bhd dipegang oleh tiga orang pengarah: Encik A (51%), Encik B (40%) dan Encik C (9%). Syarikat itu gagal memberikan pulangan cukai tahunan untuk tahun taksiran 2016. Dalam melaksanakan tindakan undang-undang terhadap syarikat itu kerana kegagalan untuk menyerahkan pulangan cukai, pihak berkuasa cukai boleh menyebut mana-mana tiga pengarah sebagai defendan bagi pihak syarikat. Ini kerana ketiga-tiganya bertanggungjawab secara bersama dan berasingan. Encik C tidak kurang terdedah walaupun dia hanya memegang jumlah saham yang sedikit..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan