Selasa, September 26

Tanggungjawab Pengarah (Seksyen 75 dan 75A Akta Cukai Pendapatan)

Adalah penting untuk mengetahui tanggungjawab dan liabiliti seseorang di bawah Akta Cukai Pendapatan dan Akta Cukai Keuntungan Harta Tanah apabila menerima jawatan pengarah. Siapakah yang akan menanggung hutang syarikat? Artikel ini tidak membincangkan implikasi menjadi pengarah dari perspektif Akta Syarikat atau Akta Cukai Barang dan Perkhidmatan.

Siapa Pengarah?

Bertanggungjawab terhadap semua tindakan mematuhi undang-undang

Seksyen 75 memperuntukkan bahawa:

"Tanggungjawab untuk melakukan semua tindakan dan perkara yang perlu dilakukan oleh atau bagi pihak syarikat ... bagi maksud Akta ini hendaklah terletak secara bersama dan berasingan ... dengan:

pengurus atau pegawai utama lain di Malaysia;
pengarah;
Setiausaha; dan
mana-mana orang (namun gaya) menjalankan fungsi mana-mana orang yang disebutkan di atas."

Apakah "perkara dan perbuatan" yang diperlukan pengarah untuk tujuan cukai? Mereka adalah:

Anggarkan anggaran cukai satu bulan menjelang tahun kewangan;
Kesan pemotongan cukai bulanan daripada imbuhan yang dibayar kepada pekerja;
Memberi pulangan cukai;
Memberi maklumat seperti yang dikehendaki oleh Lembaga Hasil Dalam Negeri;
Memotong cukai dari pembayaran tertentu kepada bukan pemastautin; dan pelbagai pemberitahuan.

Pengarah bebas

Apakah kedudukan para pengarah bebas? Adakah mereka dibebaskan kerana mereka biasanya tidak terlibat secara langsung dalam pengurusan syarikat?

Perlu diingat bahawa takrif "pengarah" dan peruntukan di tempat lain dalam Akta Cukai Pendapatan tidak mengecualikan pengarah bebas daripada tanggungjawab di atas. Pengarah bebas menyamai sebagai pengarah kerana dia adalah orang yang "menduduki jawatan pengarah (dengan nama apa pun ia dipanggil)".

Nampaknya seorang pengarah bebas hanya terdedah dan bertanggungjawab terhadap "perbuatan dan perkara" yang berkaitan dengan syarikat.

Liabiliti untuk membayar cukai

Liabiliti yang lebih berat adalah bahawa pengarah yang mengawal 20% lebih banyak pegangan saham syarikat yang dipegang secara peribadi untuk cukai syarikat dan hutang yang berkaitan dengan cukai. Ini disediakan dalam seksyen 75A Akta Cukai Pendapatan, yang menyatakan bahawa di mana:

apa-apa cukai perlu dibayar dan dibayar oleh syarikat; atau
sebarang hutang perlu dibayar dan dibayar oleh syarikat sebagai majikan; atau
seorang pengarah (yang memegang sekurang-kurangnya 20% daripada pemegangan saham syarikat itu dalam tempoh di mana cukai itu perlu dibayar oleh syarikat itu) secara bersama dan berasingan bertanggungjawab untuk cukai atau hutang itu.
Dalam menentukan sama ada pengarah mengawal sekurang-kurangnya 20% daripada jadual biasa berbayar, adalah penting untuk ambil perhatian bahawa 20% diadakan sama ada sendiri atau dengan satu atau lebih sekutu secara langsung atau tidak langsung.

Contoh

Encik A memegang 5% saham dalam syarikat yang dipegang oleh isterinya (46%) dan pihak ketiga (49%). Encik A dikatakan sebagai pengarah yang boleh dipertanggungjawabkan secara peribadi terhadap hutang cukai syarikat kerana dia memegang dengan syarikat bersekutunya (dalam kes ini, isterinya) lebih daripada 20% modal saham syarikat yang diperlukan.

Implikasi

Seksyen 75A nampaknya bertentangan dengan prinsip korporat asas bahawa syarikat itu adalah entiti berasingan daripada para pemegang saham dan dikatakan agak zalim kerana keterukannya. Walau bagaimanapun, ia adalah undang-undang sejak 1 Jan 2006.

Selain daripada liabiliti yang jelas untuk hutang, ia juga bermaksud bahawa seorang pengarah boleh disekat dari meninggalkan Malaysia sekiranya sijil di bawah Seksyen 104 telah dikeluarkan atas namanya dalam kapasitinya sebagai pengarah jika syarikat itu berhutang cukai atau hutang berkaitan cukai.

Bagaimanakah cara ini untuk pengarah bebas? Jika orang itu tidak secara langsung atau tidak langsung memegang sebarang saham atau tidak memegang saham di atas julat 20%, yang biasanya berlaku, maka dia mungkin tidak berisiko berkaitan dengan liabiliti peribadi untuk cukai syarikat dan hutang yang berkaitan dengan cukai. Walau bagaimanapun, pengarah bebas perlu memastikan bahawa syarikat bersekutunya tidak mempunyai 20% atau lebih saham dalam syarikat.

Akta Cukai Keuntungan Harta Tanah

Akta Cukai Keuntungan Harta Tanah umumnya mencerminkan Akta Cukai Pendapatan berkenaan dengan peruntukan yang mentadbir tanggungjawab dan liabiliti pengarah berhubung dengan keperluan pematuhan. Oleh itu, semua perkara yang disebut di atas di bawah Akta Cukai Pendapatan juga terpakai kepada para pengarah berhubung pelupusan atau pengambilalihan harta tanah di Malaysia atau saham dalam syarikat harta tanah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan