Jumaat, Februari 16

Pelaksanaan E-Invois

Apakah e-Invois?

Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) telah memperkenalkan penggunaan e-Invois dan akan dimulakan mulai 1 Ogos 2024, sementara negara kini semakin bergerak ke arah pendigitalan, pemilik PKS tempatan mungkin tertanya-tanya, apakah tujuan sebenar e -Invois dan bagaimana e-Invois memberi manfaat kepada PKS?

Walaupun beberapa PKS telah menyediakan invois secara digital dan berkongsi kepada pelanggan atau menerima daripada pembekal dalam bentuk digital, selalunya melalui e-mel dan dalam fail pdf atau excel, operasi satu sisi ini memerlukan penerima anda memasukkan semula butiran invois ke dalam sistem perakaunan mereka sendiri (contoh akaun belum bayar), tetapi e-Invois LHDN memperkenalkan sesuatu yang sama sekali berbeza. Dengan e-Invois, e-Invois disediakan dan dikongsi dalam sistem piawai, menggunakan format seperti XML dan JSON, dan apabila kedua-dua penghantar dan penerima berada pada platform yang sama, data boleh dikongsi dan dihantar antara satu sama lain dalam struktur yang lebih cepat, seragam dan seragam. Sistem e-Invois akan membolehkan pengesahan dan penyimpanan transaksi, menampung transaksi Perniagaan-ke-Perniagaan (B2B), Perniagaan-ke-Pengguna (B2C) dan Perniagaan-ke-Kerajaan (B2G).

Pelancaran dan Pelaksanaan

Kemas kini terkini mengenai Belanjawan Malaysia 2024 menyatakan bahawa mulai 1 Ogos 2024, pembayar cukai dengan pendapatan tahunan atau jualan melebihi RM100 juta akan diwajibkan untuk melaksanakan e-invois, bukannya 1 Jun 2024, dan akan dilaksanakan secara beransur-ansur untuk pembayar cukai dalam pendapatan lain. kategori, dengan sasaran pelaksanaan penuh lebih awal pada 1 Julai 2025.

Faedah

Apabila invois dihantar dalam format seragam dan piawai, ia mempercepatkan penyediaan dokumen dan masa penghantaran, meningkatkan kecekapan dan memastikan pematuhan cukai. Apakah faedah lain yang diberikan oleh e-Invois?

Memudahkan proses invois, dengan mencipta dan menyerahkan dokumen transaksi kepada pihak berkuasa cukai secara elektronik, mengurangkan kerja manual dan kesilapan.

Memperkemas pemfailan penyata cukai, melalui penyepaduan sistem yang lancar, memastikan pelaporan cukai yang cekap dan tepat.

Meningkatkan kecekapan dan menjimatkan masa serta kos untuk perniagaan yang lebih besar dengan mengguna pakai e-Invois, terima kasih kepada proses automatik, penyepaduan data yang lancar dan pengurusan invois yang dipertingkatkan.

Digitalisasi pelaporan kewangan untuk perusahaan mikro, kecil dan sederhana (PKS) untuk menyesuaikan e-invois, dan menyelaraskan pelaporan kewangan mereka dengan piawaian industri, mengurangkan potensi gangguan.

Memandangkan pelaksanaan untuk e-invois telah diumumkan secara rasmi dan akan menjadi mandatori untuk semua perniagaan dalam negara secara berperingkat, perniagaan harus mula membuat persediaan mengenai penggunaan e-invois dalam operasi dan rutin harian mereka, dan mula membuat invois dengan lebih mudah, lebih cekap, dan pada pematuhan yang lebih baik. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan