Sabtu, Februari 17

Cukai Keuntungan Modal


Bermula 1 Jan 2024, cukai keuntungan modal (CGT) berkuat kuasa. Ramai di bawah tanggapan bahawa ia akan terhad kepada keuntungan atau keuntungan daripada pelupusan saham tidak tersenarai di Malaysia berdasarkan pengumuman Bajet 2024.

Bagaimanapun, apabila draf Rang Undang-undang Kewangan (No 2) 2023 dibentangkan pada November tahun lalu, ia ternyata lebih daripada sekadar mengenakan cukai keuntungan daripada penjualan saham tidak tersenarai. Cukai CGT, antara lain, keuntungan daripada pemindahan tidak langsung dan daripada pelupusan aset modal asing.

Mereka yang akan tertakluk kepada undang-undang CGT termasuk syarikat, perkongsian liabiliti terhad, badan amanah dan koperasi. Individu telah dikecualikan.

Syarikat dan industri perakaunan sedang dalam usaha memikirkan kesan cukai baharu dengan banyak ketidakpastian menunggu penjelasan daripada pihak berkuasa yang berkaitan.

Industri itu juga menunggu pengecualian yang telah diumumkan atau dimaklumkan oleh kerajaan akan diberikan - seperti pengecualian ke atas keuntungan penjualan saham daripada tawaran awam permulaan yang diluluskan oleh Bursa Malaysia, penyusunan semula antara kumpulan dan syarikat modal teroka.

Maklumlah, industri pengurusan dana telah digoncang oleh undang-undang CGT. Mengikut undang-undang, tanpa sebarang penjelasan atau pengecualian lanjut, keuntungan yang dibawa pulang ke Malaysia atau daripada saham tidak tersenarai di negara ini akan dikenakan cukai pada kadar cukai pendapatan lazim, yang akhirnya bermakna pulangan kepada pegangan unit akan menjadi lebih kecil pada masa hadapan.

Kebimbangan mendesak lain ialah sama ada syarikat yang mempunyai aset luar negara seperti saham di bursa saham asing atau hartanah akan tertakluk kepada CGT atas keuntungan daripada pelupusan aset asing itu.

Perunding cukai percaya bahawa pindaan undang-undang cukai baru-baru ini akan memberi manfaat kepada syarikat yang melupuskan saham syarikat hartanah (RPC). RPC ialah syarikat yang memperoleh sekurang-kurangnya 75% daripada jumlah aset ketara mereka daripada harta tanah di Malaysia.

Apabila membandingkan bidang kuasa cukai seperti Singapura yang turut melaksanakan CGT pada tarikh yang sama dengan Malaysia, kami nampaknya ketinggalan dalam menyediakan garis panduan dan pengecualian yang komprehensif kepada pembayar cukai.

Pembayar cukai sedang mencari kejelasan untuk diberikan segera supaya mereka boleh bergerak ke hadapan dengan pasti.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan