Isnin, Oktober 2

LHDN: Tiada rancangan meminda Akta untuk membenarkan pemfailan pulangan dengan akaun tidak diaudit SSM

Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) tidak akan membuat pindaan kepada Akta Cukai Pendapatan 1967 untuk membolehkan syarikat dikecualikan daripada audit oleh Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) untuk memfailkan penyata menggunakan akaun tidak diaudit.
Akta Syarikat 2016, berkuatkuasa tahun ini, membolehkan syarikat-syarikat yang tidak aktif, syarikat-syarikat pendapatan sifar dan syarikat-syarikat yang memenuhi syarat (yang berpendapatan kurang dari RM100,000 hasil dan memegang paling banyak aset bernilai RM300,000) untuk dikecualikan daripada audit akaun mereka.
“Pada masa sekarang, tiada pindaan akan dibuat (kepada Akta Cukai Pendapatan 1967 – Seksyen 77A) berikutan penguatkuasaan Akta Syarikat 2016,” kata LHDN.
Persekutuan Pengilang Malaysia (FMM) telah meminta LHDN untuk meminda peraturannya selaras dengan pengecualian SSM, membenarkan syarikat yang layak mendapat pengecualian untuk memfailkan pengembalian tanpa mengaudit akaun mereka.
FMM, ketika diminta mengulas mengenai pendirian LHDN, berkata walaupun tidak ada keperluan untuk meminda Seksyen 77A Akta Cukai Pendapatan, ia berpendapat bahawa terdapat keperluan bagi LHDN untuk meminda amalan pentadbirannya bagi membolehkan pemfailan tidak diaudit akaun oleh syarikat yang diberikan pengecualian audit oleh SSM.
Ia berkata walaupun tidak dinyatakan secara khusus dalam Seksyen 77A Akta Cukai Pendapatan 1967, pautan laman web LHDN ke borang pemulangan cukai syarikat (eC 2017) telah membuat nota bahawa berkuat kuasa dari Tahun Taksiran 2014, syarikat dikehendaki memberikan pulangan mereka berdasarkan akaun yang diaudit.
Dalam hal ini, FMM berkata, ternyata keperluan untuk akaun diaudit adalah prosedur pentadbiran yang ditetapkan oleh LHDN.
“Oleh itu, walaupun tidak perlu meminda Seksyen 77A, LHDN harus meminda amalan pentadbirannya selaras dengan kelonggaran SSM baru dan mengemaskini laman webnya dengan sewajarnya. Ini akan menghapuskan ketidakpastian bagi syarikat yang layak mendapat pengecualian audit yang diberikan oleh SSM”.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan