Isnin, September 17

Tiada Rancangan Untuk Menaikkan Cukai Individu Atau Korporat


Kerajaan tidak merancang untuk menaikkan kadar cukai korporat dan individu, mendorongnya untuk mengambil pendekatan holistik untuk mereformasi sistem percukaian negara.
Menteri Kewangan, Lim Guan Eng berkata Jawatankuasa Pembaharuan Cukai (TRC) akan ditugaskan untuk memperluaskan dan mempelbagaikan hasil cukai Kerajaan Persekutuan, dan meminimumkan kebocoran cukai tanpa membebankan rakyat.
“Jurang dalam kutipan hasil mesti ditangani kerana ia dapat menghalang kerajaan daripada menjalankan mandat sosial dan pembangunannya.”
“Kerajaan telah menghentikan dan menangguhkan beberapa projek infrastruktur yang mahal disebabkan kekangan pendapatan, sementara melaksanakan sistem tender terbuka yang lebih luas untuk mengawal perbelanjaannya.”
“Oleh kerana Kerajaan Persekutuan tidak merancang untuk menaikkan kadar cukai korporat dan individu, kerajaan mengambil pendekatan holistik dalam mereformasi sistem percukaiannya untuk menangani perkara ini.”
Lim juga mengumumkan pelantikan Tan Sri Hasmah Abdullah sebagai pengerusi TRC.
“Hasmah mempunyai pengalaman selama 37 tahun dalam pentadbiran cukai, lima daripadanya sebagai Ketua Pengarah Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN),” katanya.
“Jawatankuasa ini disertai pakar kewangan dan cukai Dr Verinderjeet Singh, Datuk Chua Tia Guan dan Encik Amardeep Singh.”
Lim berkata setiausaha Jabatan Cukai Datuk Khodijah Abdullah, Timbalan Setiausaha Jabatan Cukai Mohd Sakeri Abdul Kadir dan Timbalan Setiausaha Jabatan Fiskal dan Ekonomi, Mohd Hassan Ahmad akan mewakili Kementerian Kewangan.
Objektif utama jawatankuasa ini termasuk mengurangkan jurang cukai, menangani kebocoran cukai, meneroka sumber pendapatan baru, mengkaji cukai ekonomi digital dan mengkaji keberkesanan insentif cukai yang disediakan oleh undang-undang.
Beliau berkata pemansuhan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) akan mengurangkan kutipan cukai sebanyak RM23 bilion tahun depan, tetapi mengurangkan beban kewangan yang sebelum ini diletakkan pada rakyat terutama kumpulan berpendapatan rendah (B40).
“Satu kajian komprehensif mengenai sistem percukaian Malaysia diperlukan untuk menjadikannya lebih cekap, neutral dan progresif, serta mampu menjana pertumbuhan berkualiti tinggi untuk meningkatkan kesejahteraan rakyat,” katanya.
“Lebih penting lagi, langkah-langkah cukai ini tidak seharusnya menambah beban kepada kumpulan berpendapatan rendah.”
Lim berkata kerajaan akan menguatkan langkah penguatkuasaan dan pematuhan terhadap penipuan, pengelakan cukai dan penyeludupan barangan terkawal, yang menyumbang kepada kehilangan hasil.
“Malaysia menghadapi kerugian hasil berikutan penyeludupan langsung barangan haram dan penyeludupan tidak langsung di mana beberapa pengeksport membuat pengisytiharan palsu atau mengeluarkan invois palsu,” katanya.
“Ini biasanya difasilitasi oleh agen penghantaran, penghantaran dan pengangkutan. Meluruskan dan mengukuhkan tindakan penguatkuasaan adalah kunci dalam memerangi kegiatan penyeludupan di sempadan darat dan laut kita.
“Tumpuan yang lebih besar akan diberikan kepada kes-kes bahan pengelakan cukai, terutamanya pada syarikat yang menyalahgunakan harga pemindahan dan aktiviti perancangan cukai.
“Memerangi semua rangkaian yang terlibat dalam aktiviti penyeludupan dan pengelakan cukai memerlukan usaha bersama antara pihak berkuasa.”

Tiada ulasan:

Catat Ulasan