Khamis, Oktober 24

Pelepasan cukai untuk pasangan yang mencari rawatan kesuburan

Pasangan yang mencari rawatan kesuburan seperti persenyawaan in-vitro (IVF) akan dapat menikmati pelepasan cukai pendapatan sehingga RM6,000 yang dilindungi di bawah pelepasan cukai pendapatan untuk rawatan perubatan penyakit serius.
Pengecualian cukai untuk rawatan kesuburan adalah tambahan baharu kepada pelepasan cukai pendapatan untuk rawatan perubatan penyakit serius.
Bagi mereka yang telah menjalani rawatan kesuburan seperti IVF, inseminasi intrauterin (IUI) atau mana-mana rawatan kesuburan yang lain yang diluluskan oleh seorang pengamal perubatan yang berdaftar di bawah Majlis Perubatan Malaysia (MMC), jika mereka menyimpan resit, mereka akan layak untuk pelepasan cukai sehingga maksimum RM6,000.
Pelepasan cukai ini akan terpakai bermula dari Tahun Taksiran 2020 dan mereka yang ingin menuntut pengecualian diperlukan untuk mendapat persijilan dari pengamal perubatan berdaftar MMC.
Resit juga mesti menyatakan nama individu itu. Jadi misalnya, jika resit menyatakan nama suami, dia boleh menuntut pelepasan cukai dan sama berlaku jika resit tersebut berada di bawah nama isteri.
Tetapi jika kedua-dua suami dan isteri mempunyai resit untuk rawatan kesuburan, kedua-duanya boleh menuntut sehingga maksimum RM6,000.
Walau bagaimanapun, oleh kerana rawatan kesuburan berada di bawah peruntukan penyakit yang serius, individu yang telah menuntut pelepasan cukai maksimum RM6,000 untuk penyakit di bawah peruntukan ini tidak layak untuk pengecualian cukai ini.
Tetapi jika individu itu tidak menuntut sehingga RM6,000, dia masih boleh memohon bantuan cukai untuk rawatan kesuburan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan