Rabu, November 6

Tawaran Beli Rumah Dan Dapat Cashback?

Istilah cashback dalam hartanah bermaksud pemulangan wang apabila kita membeli sesebuah hartanah. Nilai dan jumlah cashback tersebut dinyatakan di dalam Surat Perjanjian Jual Beli Rumah (S&P).
Dalam bahasa mudah, cashback ditawarkan oleh pemaju dan yang kita bakal terima nanti mempengaruhi nilai pinjaman pembiayaan hartanah; sekaligus menyebabkan wujudnya kos tambahan dalam pinjaman pembiayaan hartanah.
Ada orang yang membeli sesebuah rumah kerana tawaran diskaun yang tinggi membantu mengurangkan bayaran komitmen bulanan, dan ada juga kerana tawaran cashback kerana inginkan wang tunai segera.
“Tahukah anda, untuk 5% cashback, kita boleh dapat sehingga RM25,000 untuk rumah yang berharga RM500,000.”
Sifat Cashback

Sebagai permulaan, kita harus tahu bahawa bank pada kebiasaannya menawarkan pinjaman pembiayaan hartanah sehingga 90% bagi hartanah kediaman.
Dan jika sesebuah projek tersebut menawarkan rebat atau diskaun sebanyak 15%, maka kita akan dapat 5% kembali sebagai cashback; bergantung kepada nilai rebat dan diskaun yang ditawarkan.
Pada kebiasaannya, sebuah projek yang menepati kehendak pembeli rumah tidak perlu menawarkan sebarang cashback mahu pun diskaun yang berlebihan kepada bakal pembeli; melainkan diskaun Bumiputera.
Hal ini berbeza dengan projek yang digelar projek ‘sakit’ yang dijual di luar kemampuan kewangan bakal pembeli rumah dan penawaran jenis kediaman yang tidak tepat, seperti menawarkan kediaman jenis kondominium di kawasan luar bandar.

Risiko Cashback


Selain daripada itu, projek-projek yang menawarkan cashback yang tinggi juga akan menyebabkan potensi berlakunya aliran tunai yang negatif kepada bakal pembeli rumah. Ini kerana harga bagi projek-projek ini seringkali dinaikkan atau ‘mark up’ bagi membolehkan mereka memberikan diskaun tambahan.
Kebenaran yang ramai tidak ketahui adalah wang cashback yang kita terima bukanlah wang percuma daripada pemaju mahu pun pihak institusi kewangan. Sebaliknya, kita perlu membayarnya untuk tempoh kurang lebih 30 tahun.
Risiko terbesar apabila kita menerima cashback adalah kita tidak tahu cara terbaik untuk menggunakannya sebagai satu alternatif bagi menjana pendapatan. Akhirnya kita membelanjakannya kepada perkara yang tidak mendatangkan faedah dan setakat memuaskan hawa nafsu semata-mata.
Cara terbaik untuk memahami isu ini, adalah berdasarkan satu senario di mana kita mempunyai pelbagai komitmen dan berdepan dengan hutang yang besar.
Bayangkan kita mempunyai hutang peribadi dan kad kredit sekitar RM50,000 dan juga baki hutang kereta sekitar RM40,000. Bayaran bulanannya secara kasar adalah sekitar RM3,000. Memandangkan komitmen kita sangat tinggi, maka kita tidak mampu untuk menyimpan secara konsisten.
Dan kita pula berminat untuk membeli sebuah rumah pada harga RM650,000 dan ditawarkan cashback sebanyak RM90,000.
Dengan wang RM90,000 tadi, kita sememangnya mampu untuk menyelesaikan hutang peribadi, kad kredit dan baki hutang kereta secara lump sum; bahkan memiliki sebuah rumah lagi!
Di sinilah ramai penerima cashback kantoi kerana tidak mempunyai perancangan rapi tentang pengurusan kewangan dan cenderung menggunakan cashback untuk melancong, menukar sport rim kereta dan sebagainya!
Rumah yang baru sahaja kita beli tersebut memerlukan bayaran bulanan sebanyak RM4,000 sebulan. Dan kita berjaya mendapatkan penyewa pada harga RM2,000 sebulan namun perlu menanggung RM2,000 aliran tunai negatif.
Walaupun kita mungkin menghadapi aliran tunai negatif, keadaan kita adalah lebih baik berbanding dengan tahap hutang sebelum ini. Dan kita mempunyai lebih peluang untuk menyimpan wang pada masa depan.

Guna Cashback Untuk Jana Wang


Kesilapan ramai orang yang mendapat cashback adalah mereka berpura-pura tidak tahu bahawa wang tersebut bukanlah wang untuk bercuti ke luar negara, membeli gajet terkini atau pun menaik taraf hidup dengan membeli kereta terbaru.
Cashback jika digunakan dengan betul, mampu membantu kita untuk menjana pendapatan dan mendapat aliran wang tunai positif untuk beberapa tahun lamanya.
Di antara teknik paling bijak dalam menggunakan cashback adalah menggunakannya sebagai 10% deposit rumah kedua mahu pun ketiga.
Dengan ini, kita mampu menjana lebih banyak sumber pendapatan dan jika lokasi rumah yang dibeli adalah strategik, kita berpeluang menyewakannya dan menikmati aliran wang tunai positif.
Apa yang dapat disimpulkan di sini adalah, cashback sama sekali tidak jahat. Asalkan kita tahu bagaimana cara untuk menggunakan wang tambahan tersebut dengan bijak dengan matlamat untuk menghasilkan aliran wang tunai yang positif.
“Bukan pistol yang membunuh manusia, sebaliknya manusia yang menarik picu dan membunuh manusia lain.”
Dan sekiranya kita tidak memerlukan cashback, kita sebenarnya mampu mendapatkan jumlah pinjaman yang lebih rendah dan tidak berlebihan dalam membuat pinjaman pembiayaan rumah kita kelak.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan