Ahad, Ogos 16

Tanda Amaran Penipuan Dalam Talian

Banyak penipuan dalam talian wujud hari ini. “Pinjaman dengan bayaran pendahuluan” adalah di mana peminjam membuat pembayaran pendahuluan pada waktu kelulusan. Inilah kaedah yang digunakan oleh kebanyakan penipu pinjaman, tetapi pertimbangkan ini – ia benar-benar tidak masuk akal.

Satu lagi taktik biasa yang digunakan oleh penipu adalah memancing data (phishing). Dalam kes seperti ini, penipu akan meminta maklumat peribadi seperti butiran perbankan dan kad kredit serta kata laluan.

Terdapat beberapa cara ini boleh dilakukan. Seorang penipu mungkin menyamar sebagai kakitangan institusi kewangan yang terkenal atau syarikat pinjaman dengan laman web yang kelihatan sah, atau cara yang biasa ialah melalui emel.

Walaupun ia sukar untuk mengetahui penipuan terkini, kecuali jika mangsa muncul di berita, terdapat beberapa tanda amaran yang boleh diberi perhatian oleh peminjam.

4 Tanda Amaran Penipuan Pinjaman

  1. Pemberi pinjaman yang tidak mengambil kira sejarah kredit anda

Terdapat banyak pinjaman dan kad kredit yang sesuai dengan pelbagai tujuan seperti memulakan perniagaan atau menyatukan hutang. Pemberi pinjaman yang tidak mengambil berat dengan sejarah kredit adalah membimbangkan. Iklan yang mengatakan “Tidak susah – wang cepat dijamin” atau “Kami tidak peduli tentang kredit anda. Pinjaman ini untuk anda” adalah terlalu baik untuk menjadi kenyataan dan anda perlu berwaspada terhadapnya.

Syarikat yang sah hanya akan meluluskan pinjaman selepas mereka menilai sejarah kredit peminjam dan mengesahkan kesahihan maklumat dalam borang permohonan.

  1. Bayaran pendahuluan

Anda perlu berhati-hati apabila pemberi pinjaman menuntut fi permohonan terlebih dahulu. Dalam kebanyakan kes, pemberi pinjaman yang sah tidak akan meminta peminjam membayar apa-apa sebelum peminjam menerima pinjaman.

Sesetengah penipu akan menamakan ini sebagai “fi pemprosesan” atau memberitahu peminjam bahawa bayaran pendahuluan sedemikian diperlukan akibat kesihatan kredit buruk peminjam. Bayaran ini, jika diperlukan, biasanya akan ditolak daripada jumlah pinjaman sebelum pembayaran.

  1. Digesa untuk bertindak segera

Penipu akan menekan anda untuk memberi maklumat peribadi atau menghantar wang sebelum apa-apa kertas kerja dilakukan. Mereka akan berkata ia adalah tawaran satu kali sahaja atau mendesak anda bertindak dengan serta-merta supaya tidak terlepas ansuran tanpa faedah. Anda dipaksa meminta kertas kerja dan meneliti perjanjian sebelum memohon apa-apa, terutamanya jika ia melibatkan wang.

  1. Meminta maklumat peribadi

Jangan sekali-kali memberi maklumat kad kredit atau akaun bank anda melalui telefon atau internet melainkan anda mengetahui sebab maklumat tersebut diminta dan bank yang ingin mengetahuinya.

Dalam era ini, ramai penipu muncul untuk menyasar pengguna yang tidak mempunyai apa-apa syak wasangka. Satu cara yang biasa digunakan ialah penipuan pinjaman secara dalam talian. Sejak tahun-tahun kebelakangan ini, kaedah serangan mereka telah menjadi lebih canggih. Oleh itu, adalah bijak dan praktikal untuk mengetahui pelbagai perkhidmatan yang didapati untuk menghalang diri anda dari ditipu.

Kesimpulan

Apabila memohon pinjaman daripada sumber yang sah, tidak ada cara pintas untuk diambil. Peminjam dan pemberi pinjaman perlu memenuhi kriteria tertentu sebelum transaksi pinjaman dapat diluluskan dan dilaksanakan. Jika anda ingin mengambil pinjaman, tanya diri anda mengapa anda memerlukannya terlebih dahulu. Jika anda seorang peminjam yang belum dilayan, anda mungkin ingin mendapatkan bantuan daripada penasihat kewangan untuk menilai kesihatan kredit anda dan mungkin menggunakan cara lain yang sah bagi memastikan anda tidak lagi berada dalam keadaan berhutang.

Ingat, anda tidak boleh memanipulasi sistem. Meminjam dari bank bayangan atau sumber yang meragukan akan membahayakan anda. Sekiranya sesuatu kelihatan terlalu baik untuk menjadi kenyataan, ia biasanya suatu penipuan. Mempercayainya akan meletakkan anda dalam keadaan kewangan yang lebih teruk daripada keadaan anda sebelum ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan