Selasa, Oktober 6

Cara Untuk Elak Booking Fee Rumah Dari ‘Burn’


 Istilah booking fee atau lock fee dalam pembelian harta tanah adalah istilah lazim sekiranya kita ingin beli rumah. Istilah booking fee atau earnest deposit banyak diguna pakai untuk harta tanah jenis primer (undercon) dan lock fee sering diguna pakai untuk harta tanah jenis sekunder (subsale).

Sebenarnya, sebelum kita menyerahkan sebarang wang sebagai tanda persetujuan untuk pembelian harta tanah, anda perlu melakukan beberapa perkara bagi mengelakkan booking fee anda "burn".

Lock fee adalah sejumlah wang yang perlu kita bayar sebagai tanda setuju untuk beli sebuah rumah. Jumlahnya tidak tetap dan bergantung kepada ejen harta tanah yang menguruskan urusan jual beli harta tanah.

Kita perlu faham bahawa duit booking fee boleh "burn" kerana beberapa faktor. Jangan nanti bila duit booking dah "burn", kita kata ejen harta tanah yang menguruskan urusan jual beli harta tanah menipu pula.

Jom kita tengok cara-cara nak elak duit booking fee dari burn.

1. Semak Kelayakan

Tidak sedikit pembeli rumah yang barangkali terlalu ghairah dan teruja saat ingin membeli rumah terus membayar booking fee sebelum menyemak kelayakan mereka untuk membeli rumah mereka.

Anda perlu semak kelayakan anda daripada panel bank atau institusi kewangan terlebih dahulu. Sekiranya anda bekerja di dalam sektor swasta, semak menerusi panel bank, dan sekiranya anda bekerja di sektor awam, semak di LPPSA.

Hari ini, tidak susah untuk anda menyemak kelayakan anda kerana terdapat pelbagai portal online yang mampu menyemak kelayakan pinjaman hartanah anda semudah  beberapa saat sahaja.

Anda boleh semak kelayakan anda di salah satu portal di bawah:

https://www.hihome.asia

https://www.iproperty.com.my/home-loan-eligibility/calculator/

https://loanstreet.com.my/home-loan-eligibility-check

https://www.propertyguru.com.my/mortgage/home-loan-calculator

https://ringgitplus.com/en/home-loan/

2. Surat Perjanjian

Apabila kita membuat pembayaran booking fee, ejen harta tanah akan memberikan surat perjanjian urusan jual beli atau turut dikenali sebagai Letter Of Offer To Purchase (OTP).

Surat perjanjian ini merupakan ‘nyawa’ kita kerana surat perjanjian ini mengandungi segala maklumat tentang ciri-ciri harta tanah, harga yang dipersetujui untuk dibeli, alamat harta tanah, tarikh pembayaran booking fee, amaun, dan paling penting tandatangan ejen harta tanah, pembeli (kita) dan penjual (pemaju).

Rujuk juga terma dan syarat di dalam Letter Of Offer To Purchase tersebut berkenaan tarikh booking dan tarikh untuk kita menandatangani Surat Perjanjian Jual Beli (SPA).

Apa yang paling penting adalah, kita perlu:-

Tahu apa akan terjadi terhadap booking fee yang kita bayar jika pinjaman perumahan tidak diluluskan.

Dapatkan salinan Letter Of Offer To Purchase dalam bentuk PDF atau bercetak.

3. Bayaran Booking Fee

Jangan sesekali membuat bayaran menerusi akaun bank peribadi ejen harta tanah kerana bayaran booking fee perlu dibuat kepada akaun agensi ejen harta tanah.

Kita juga tidak digalakkan untuk membuat bayaran secara tunai atau menerusi ATM dan cara paling baik adalah dengan membuat pembayaran menerusi bank draf ke Client Account.

Buat pengetahuan anda, terdapat akaun khas yang akan memegang booking fee yang telah dibayar bakal pembeli rumah dan akaun ini dipantau sepenuhnya oleh Lembaga Penilai dan Pentaksir Malaysia (LPPEH).

Manakala untuk kita yang ingin membeli harta tanah sekunder (subsale) pula, cara terbaik untuk bayar booking fee adalah dengan melantik peguam harta tanah yang akan menguruskan urusan perundangan jual beli harta tanah.

Peguam hartanah akan membantu kita dengan menyediakan booking form sebagai penyata hitam putih pembayaran booking fee yang dikenakan.

Kemudian, kita boleh membuat bayaran booking ke Client Account firma guaman harta tanah tersebut dan bukan ke dalam akaun pemilik rumah tersebut.

4. Booking Fee Termasuk Deposit Atau Tidak?

Untuk rumah sekunder (subsale) ramai yang tidak tahu bahawa booking fee yang kita bayar sebenarnya termasuk deposit rumah kita.

Sekiranya kita telah membuat pembayaran sejumlah 3% booking fee, anda hanya perlu bayar baki 7% lagi yang juga boleh dikeluarkan dari Akaun 2 KWSP.

Apa yang penting, baki 7% deposit tersebut kita akan bayar ke akaun syarikat guaman harta tanah dan selanjutnya peguam akan menyerahkan baki wang tersebut kepada pemilik harta tanah.

Lebih mudah sekiranya kita menggunakan khidmat peguam harta tanah dari agensi harta tanah yang sama supaya proses jual beli rumah lebih lancar dan cepat.

Menurut pengalaman ejen-ejen harta tanah, 90% punca booking fee rumah "burn" kerana pembeli rumah telah menolak tawaran pembiayaan pinjaman bank kerana kadar faedah yang tinggi. Menolak tawaran pembiayaan pinjaman bank dan permohonan ditolak adalah dua perkara yang berbeza.

Elak melakukan kesilapan ini dengan menyemak kelayakan kita dan memilih panel bank dengan kadar faedah yang berpatutan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan