Rabu, Februari 1

LHDN tetapkan syarat tambahan ke atas pendapatan luar negara yang dikecualikan cukai


Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) telah mengumumkan syarat kelayakan pengecualian cukai tambahan bagi pembayar cukai yang layak dengan pendapatan dividen luar negara yang diterima di Malaysia dari 1 Januari 2022 hingga 31 Disember 2026.

Pendapatan dividen di luar negara mesti mematuhi syarat ekonomi substantif.

LHDN berkata pindaan peruntukan ini adalah untuk menyediakan layanan cukai yang saksama ke atas pendapatan asing dengan pendapatan terakru atau diperoleh daripada Malaysia selaras dengan komitmen negara ke arah pematuhan amalan terbaik cukai antarabangsa.

Pendapatan asing yang diterima di Malaysia yang dikecualikan cukai dari 1 Januari 2022 hingga 31 Disember 2026 adalah seperti berikut:

  • Bagi syarikat, LLP, dan rakan kongsi individu berhubung dengan perniagaan perkongsian di Malaysia: i) pendapatan dividen mereka telah dikenakan cukai di negara asal, (ii) kadar cukai tertinggi (headline tax) di negara asal ialah tidak kurang daripada 15%, dan (iii) mematuhi keperluan bahan ekonomi.
  • Bagi individu: pendapatan (semua jenis pendapatan kecuali pendapatan perkongsian) telah dikenakan cukai di negara asal.

LHDN berkata syarat kelayakan tambahan, yang merupakan keperluan substantif ekonomi, adalah seperti berikut:

  • Syarikat pemastautin, PLT pemastautin (perkongsian liabiliti terhad) atau individu pemastautin sedang berhubung dengan perniagaan perkongsian di Malaysia dianggap mempunyai ekonomi substantif jika ia:
    • menggaji bilangan pekerja yang mencukupi dengan kelayakan yang diperlukan untuk menjalankan aktiviti ekonomi tertentu di Malaysia, dan
    • membuat perbelanjaan mengurus yang mencukupi untuk menjalankan aktiviti ekonomi tertentu di Malaysia.

Selaras dengan terma tambahan ini, pindaan kepada Cukai Garis Panduan Rawatan Berkaitan Pendapatan Yang Diterima dari Luar Negara telah dimuat naik ke Portal Rasmi HASiL pada 29 Disember 2022 dan Garis Panduan bertarikh 29 September 2022 dibatalkan.

Klik di https://cukaipendapatan.files.wordpress.com/2023/01/20221229-guidelines-tax-treatment-in-relation-to-income-received-from-abroad-amendment-1.pdf untuk panduan terkini.

Garis panduan itu dikeluarkan selaras dengan pindaan Perenggan 28 Jadual 6, Akta Cukai Pendapatan 1967 (ACP 1967) oleh Akta Kewangan 2021 [Akta 833] yang menetapkan bahawa pendapatan asing yang diterima di Malaysia oleh seseorang yang bermastautin akan dikenakan cukai berkuat kuasa dari 1 Januari 2022.

Oleh itu, bagi Borang Nyata Cukai Pendapatan (BNCP) yang diserahkan pada atau sebelum 29 Disember 2022, pembayar cukai perlu mengemukakan pindaan BNCP jika syarat kelayakan substantif tidak dipatuhi dan tiada penalti akan dikenakan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan