Khamis, Jun 27

Petua Minit Terakhir Mengisi e-Filing Cukai Pendapatan

Tidak seperti percutian, cukai adalah wajib. Kehidupan anda mungkin dalam bahaya kerana anda menunggu sehingga minit terakhir untuk memfailkan cukai anda (seperti sekarang) kerana:

Pertama sekali, gagal untuk mengisytiharkan pendapatan bercukai anda, meletakkan anda berisiko untuk diaudit oleh Lembaga Hasil Dalam Negeri. Ini bermakna bahawa juruaudit kerajaan akan menyikat kewangan anda sejak lima tahun yang lalu untuk memastikan anda tidak menyembunyikan apa-apa.

Kedua, jika anda dijumpai untuk pembayaran cukai, anda boleh dikenakan pembiayaan pengelakan cukai. Anda boleh didenda antara RM1,000 dan RM20,000; ditambah pula anda perlu membayar premium 300% atas apa yang anda bayar kerana kelewatan cukai.

Bila Tarikh Akhir E-filing?

Anda telah menunda cukup lama. Dengan menganggap bahawa anda berkeras untuk mendapatkannya – mari lihat bagaimana anda boleh menyelesaikannya:

E-Filing adalah satu-satunya harapan anda

Anda terlambat! Sekarang, anda perlu memfailkan cukai anda melalui sistem dalam talian. Untuk melakukan ini, pilihan anda ialah mengaktifkan e-filing.

Untuk itu, pergi ke pejabat LHDN terdekat untuk membuka fail cukai (jika belum). Anda juga boleh memanfaatkan cawangan LHDN di Pusat Transformasi Bandar terdekat anda (UTC). Ini biasanya ditutup lebih lewat daripada pejabat LHDN supaya anda boleh lari selepas kerja. Mereka juga biasanya kurang sesak.

Untuk sebahagian besar, jabatan HR majikan anda sepatutnya sudah menyusunnya untuk anda. Dalam hal ini, anda perlu meminta PIN e-filing untuk mendaftarkan akaun anda. Sebaik sahaja selesai, anda bersedia untuk memulakan pemfailan minit terakhir anda.

Sebaik sahaja anda telah mendapat nombor PIN anda, pergi ke laman web e-Filing dan lengkapkan pendaftaran anda.

Tumpukan pada pelepasan cukai yang paling penting

Sebaik sahaja anda telah menyelesaikan pendaftaran anda, anda akan diarahkan ke langkah berikut. Anda perlu melihat timbunan resit anda dan memutuskan mana yang akan digunakan untuk pelepasan cukai anda. Pelepasan cukai adalah peluang yang membolehkan anda, sebagai pembayar cukai, memotong sejumlah wang dari pendapatan tahunan anda. Langkah ini sangat penting kerana ia mengurangkan jumlah cukai yang telah dibayar.

Pelepasan cukai berfungsi untuk meringankan beban kewangan anda. Sebagai contoh, perbelanjaan seperti gaya hidup (langganan internet, pembelian buku, telefon pintar, komputer, dan lain-lain), perubatan, pendidikan dan sebagainya boleh dituntut.

Dapatkan rakan atau rakan sekerja untuk membantu anda

Pada ketika ini, sudah terlambat untuk membayar seorang perunding atau akauntan untuk membantu anda menyelesaikan cukai anda. Tapi, tak mengapa. Kebanyakan kita beroperasi pada gred gaji yang berbeza. Sesetengah rakan dan sahabat anda mungkin pakar dalam memfailkan cukai.

Memandangkan kerumitannya, mereka gembira dapat membantu anda dan memberi anda beberapa petunjuk dan petua berdasarkan bagaimana mereka melakukannya. Sebenarnya, ia juga mungkin lebih pantas, berbanding dengan cuba untuk memikirkannya sendiri.

Periksa semula kesilapan

Kerana anda telah menunda sehingga minit terakhir untuk memfailkan cukai anda, anda mungkin akan membuat kesilapan. Pastikan anda menyemak semula setiap maklumat dan nombor anda sebelum mengklik butang “hantar”. Lebih baik lagi, seseorang berpengalaman melihatnya sebelum anda melakukannyanya.

Mulakan perancangan untuk tahun depan


Sebaik sahaja anda melayari borang dan berjaya memfailkan cukai anda, berehat. Selepas itu, mulakan persediaan untuk tahun depan. Cipta folder untuk menyimpan resit dan dokumen berkaitan cukai tahun depan!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan