Khamis, Julai 9

Tak Fikir Bila Beli Rumah, Inilah Kesannya

Sungguhpun pelaburan hartanah tidak memerlukan skill teknikal yang kompleks seperti pelaburan saham, namun ianya memerlukan kuasa modal yang besar.

Sayangnya, kebanyakan kita memilih untuk membeli rumah yang mereka layak dan bukan rumah yang mereka mampu bayar. Layak membeli rumah sehingga RM300,000 tak bermakna kita mampu membayar ansuran bulanannya selama 20-30 tahun.

Ini kesannya apabila kita membeli harta tanah tanpa ilmu dan strategi yang betul.
  1. Refinancing Tinggi
Ramai pembeli rumah menggunakan teknik ini untuk mendapat sejumlah modal tambahan.

Caranya adalah dengan membeli unit kediaman subsale di bawah harga pasaran. Kemudian, mereka meningkatkan pinjaman dari bank mengikut harga semasa rumah tersebut.

Contoh, flat 2 bilik di Cheras dijual pada harga RM75,000. Tetapi pembeli memohon pinjaman sebanyak RM90,000 mengikut harga semasa rumah. Modal tambahan dari refinancing adalah RM15,000.

Teknik ini tidak salah tetapi kita akan rugi besar sekiranya menggunakan modal tambahan itu untuk perkara yang tidak menjana pendapatan.
  1. Rebat Harta Tanah
Orang yang membeli rumah kerana tertarik dengan rebat yang ditawarkan pemaju adalah orang yang rugi sebenarnya.

Hal ini kerana pemaju hanya memberikan diskaun dengan menghapuskan pembayaran deposit tetapi jumlah pinjaman bank akan meningkat!

Ramai orang menggunakan rebat tersebut untuk membeli sebuah lagi unit harta tanah yang juga mempunyai rebat.

Kesannya, pembeli tersebut terjerat kerana bayaran ansuran bulanan bank yang tinggi dan bukan mudah untuk menjual semula hartanah tersebut dalam masa yang singkat.
  1. Multiple Submission
Teknik popular yang digunakan geng pelabur harta tanah sekitar tahun 1990-an, nampaknya sedang ‘viral’ semula sejak kebelakangan ini.

Pada awalnya, pembeli melakukan multiple submission kerana khuatir pinjaman harta tanah dengan bank A gagal.

Maka dengan multiple submission, mereka beranggapan pinjaman dari bank B,C dan D akan lulus.

Modus operandinya adalah dengan membuat permohonan pinjaman harta tanah dari bank yang berbeza untuk projek harta tanah yang sama, hanya berlainan unit sahaja.

Apa jadi sekiranya pembeli memohon dari 4 bank berlainan dan kesemuanya lulus?

Risikonya adalah apabila rumah yang dibeli secara multiple submission tadi gagal mendapatkan penyewa untuk satu tempoh masa yang lama.

Jelas sekali pembeli yang pada asalnya ingin menjadi pelabur harta tanah akan menanggung kerugian yang tidak terperi.
  1. Bulk Purchase
Trend membeli rumah secara bulk purchase juga kelihatan semakin meningkat sejak akhir-akhir ini.

Ini kerana wujudnya pakatan di antara pemaju dan kumpulan pelabur untuk melangsaikan unit kediaman pemaju yang tidak terjual.

Kita berkemungkinan dikenakan upfront fees yang tinggi dan unit kediaman tersebut belum tentu menjanjikan pulangan pelaburan yang dijanjikan kepada kita.
  1. Harta Tanah Jamin Pulangan
Skim harta tanah jamin pulangan ini tidak mengenal jenis harta tanah. Ada harta tanah undercon apartmen, kondominium, teres dan juga lot komersial.

Modus operandinya adalah dengan memberikan ‘money back guarantee’ atau jaminan bahawa harta tanah yang kita beli mampu menghasilkan keuntungan.

Kebanyakan harta tanah ini dikatakan terletak hanya beberapa kilometer dari booster harta tanah dan mempunyai permintaan yang tinggi. Ini gara-gara rumah tersebut terletak di kawasan pusat pengajian tinggi dan kawasan perindustrian.

Dalam mana-mana pelaburan termasuklah pelaburan harta tanah, tidak ada pelaburan yang dijamin tidak akan mengalami kerugian!
  1. Harta Tanah Tanpa Modal
Pelaburan harta tanah seperti yang kita semua sedia maklum memerlukan modal yang ‘keras’ dan tinggi. Makanya, bila ada tawaran membeli harta tanah pelaburan tanpa modal, silalah berhati-hati.

Sungguh pun tiada ‘entry cost’ untuk harta tanah tersebut, kita tetap perlu membayar ansuran pinjaman bulanan kepada pihak bank.

Dan apa kesannya bila kita melabur dalam skim harta tanah tanpa modal dan pelaburan tersebut gagal memberikan sebarang pulangan untuk tempoh 1 tahun atau lebih?

Natijahnya, janganlah kita memandai-mandai kerana tanpa ilmu dan strategi yang betul, kita hanya akan menjerat diri sendiri ke satu dimensi baru yang kita tidak pernah bayangkan.

Kesimpulannya. Setiap pelaburan ada risikonya yang tersendiri. Tugas kita sebagai seorang pelabur adalah mengurangkan risiko tersebut.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan