Selasa, Januari 16

Belanjawan 2024 Mengumumkan Kemas Kini Pelaksanaan e-Invois LHDN


Semakan kepada garis masa pelaksanaan e-Invois baharu untuk perniagaan telah diumumkan semasa Belanjawan Malaysia 2024, dengan kemas kini penangguhan tarikh mula dan jangka masa sasaran yang lebih pendek untuk pelaksanaan penuh bagi setiap pembayar cukai.

Memandangkan tarikh pelaksanaan sasaran sebelum ini adalah pada 1 Jun, kemas kini Bajet 2024 menyatakan bahawa mulai 1 Ogos 2024, kumpulan pertama pembayar cukai dengan pendapatan tahunan atau jualan melebihi RM100 juta akan diperlukan untuk melaksanakan e-invois dan inisiatif akan dilaksanakan secara beransur-ansur untuk pembayar cukai dalam kategori pendapatan lain, dengan sasaran pelaksanaan penuh lebih awal pada 1 Julai 2025.

Garis masa terperinci yang dikemas kini adalah seperti berikut:

1 Ogos 2024: Laksanakan ke atas pembayar cukai dengan perolehan tahunan RM100 juta dan ke atas.

1 Januari 2025: Pelaksanaan terhadap pembayar cukai dengan perolehan tahunan RM25 juta hingga RM100 juta.

1 Julai 2025: Untuk mencapai pelaksanaan penuh dan menyeluruh ke atas baki pembayar cukai lain.

E-Invois, yang diperkenalkan oleh Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia (LHDN) atau LHDN Malaysia, menggalakkan perniagaan di negara ini untuk menerima pakai pendigitalan dan berurus niaga dengan cekap dan tepat. Selain itu, satu lagi tujuan inisiatif pelaksanaan e-Invois oleh kerajaan ialah ia membolehkan pentadbiran cukai yang lebih baik oleh kerajaan dan meningkatkan pematuhan cukai, kerana cadangan penggunaan Nombor Pengenalan Cukai (TIN) dan e-Invois juga dapat mengurangkan penipuan, ekonomi bayangan dan kebocoran hasil dalam negara. Ia juga berfungsi sebagai pendekatan untuk menggantikan GST buat masa ini sebagai kaedah pentadbiran yang cekap, seperti yang dikongsi oleh Datuk Seri Ahmad Maslan, Timbalan Menteri Kewangan Malaysia.

Dengan pelaksanaan e-Invois berskala penuh lebih awal, perniagaan atau pembayar cukai digesa untuk membuat persediaan awal bagi memastikan pematuhan sepenuhnya terhadap keperluan dan untuk melalui tempoh penyesuaian dengan lancar dan, pada masa yang sama, berurus niaga dengan mudah di kalangan pembekal dan pembeli.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan