E-invois LHDN ialah format e-invois piawai yang dihantar melalui sistem elektronik yang berdiri di antara pengeluar (pembekal) dan penerima (pembeli), yang mana pengeluar akan menghantar e-invois kepada Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia (LHDNM) untuk pengesahan. sebelum memajukannya kepada penerima, dan sementara proses itu tidak akan beroperasi pada sistem e-mel biasa tetapi dalam format tertentu, proses e-invois menghantar dan menyampaikan data dengan caranya sendiri.
Buat masa ini, LHDN telah mengenal pasti dua kaedah utama penghantaran invois akan berlaku, iaitu melalui MyInvois Portal yang dihoskan oleh LHDN atau melalui Antaramuka Pengaturcaraan Aplikasi (API). Jadi apakah perbezaan antara kedua-duanya?
Portal MyInvois
Untuk Portal MyInvois, ia akan menjadi portal web yang dihoskan oleh LHDNM yang mengandungi semua fungsi yang diperlukan untuk pembayar cukai (pembekal) untuk melaksanakan tindakan e-Invois (iaitu, menjana, menyerahkan, melihat, membatalkan atau menolak invois, dll.). Faedah utama menggunakan MyInvois ialah:
- Ia mudah diakses oleh semua orang,
- Ia memberi kemudahan kepada PKS untuk mengeluarkan invois, terutamanya mereka yang tidak dapat mengeluarkan daripada sistem mereka atau tidak memiliki sistem.
- Perniagaan yang sambungan kepada API tidak tersedia buat sementara waktu.
Pembayar cukai dikehendaki log masuk ke Portal MyTax untuk menggunakan Portal MyInvois untuk melaksanakan e-Invois mereka mengikut peraturan dan keperluan yang digariskan oleh LHDNM. Dan MyInvois juga membolehkan penjanaan invois individu melalui borang yang komprehensif, bersama-sama dengan pilihan untuk penjanaan kelompok melalui muat naik hamparan untuk memproses berbilang transaksi sekali gus, tetapi walaupun berbilang invois didayakan, Portal MyInvois masih tidak direka bentuk untuk mengendalikan volum invois yang besar berbanding API.
API
Kaedah penghantaran lain ialah dengan API, API membenarkan fungsi e-Invois diprogramkan ke dalam sistem yang boleh berinteraksi dengan penyelesaian, yang seterusnya menggalakkan automasi dalam proses e-invois. API membenarkan pembayar cukai atau pengguna berkongsi e-invois terus kepada LHDNM untuk pengesahan dalam sistem semasa yang mereka gunakan. Kaedah untuk menghantar e-Invois melalui API termasuk:
- Penyepaduan langsung sistem ERP pembayar cukai dengan Sistem MyInvois.
- Melalui pembekal perkhidmatan Peppol.
- Melalui pembekal teknologi bukan Peppol.
Walaupun API memerlukan teknologi dan pelarasan kepada sistem sedia ada, ia lebih sesuai untuk syarikat sederhana dan besar kerana ia membolehkan pengguna menghantar volum invois yang tinggi.
Dua Mekanisme Penghantaran e-Invois
Walaupun mekanisme penghantaran berbeza, API akan memerlukan prapemasangan sistem sebelum penghantaran e-invois dan penyerahan di bawah adalah perbezaan kedua-dua aliran.
Portal MyInvois | API |
Log masuk ke portal | Membangunkan integrasi API antara sistem e-Invois anda dan sistem LHDN |
Buat invois selepas log masuk | Hasilkan e-Invois dalam sistem invois |
Masukkan butiran invois, seperti nombor invois, tarikh, maklumat pelanggan dan senarai item yang diperincikan. | Serahkan kepada LHDN secara langsung dalam sistem atau penyelesaian API |
Hantar untuk pengesahan LHDN |
Anda akan menerima pemberitahuan setelah invois berjaya diserahkan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan