Khamis, Januari 17

RPGT bersedia untuk memberi impak kepada pelabur jangka panjang

Bagi Bajet 2019, antara langkah-langkah yang paling menonjol adalah pengenaan lima peratus Cukai Keuntungan Harta Tanah (RPGT) atas keuntungan daripada pelupusan harta selepas tahun kelima memilikinya. Pakar industri merasakan bahawa impaknya lebih kepada pelabur hartanah jangka panjang daripada spekulator jangka pendek yang mendapat keuntungan daripada melupus hartanah.

Tidak kira siapa yang terpengaruh, setiap orang yang memiliki rumah perlu membayar cukai apabila mereka menjual keuntungan pada 1 Januari dan seterusnya, terutama dokumen jualan dan pembelian yang ditandatangani pada tarikh atau selepas itu, kata Sheldon Fernandez .

“Bagaimanapun, ia juga perlu diambil kira bahawa penilaian RPGT akan diambil dari tahun 2000 dan seterusnya, yang terpakai kepada hartanah yang dibeli pada masa itu,” kata Fernandez.

Beliau berkata pengenaan lima peratus RPGT dari tahun keenam dan seterusnya selama-lamanya bermakna pemilik kediaman sekarang dianggap sebagai pemilik komersial sama seperti hartanah yang dibeli di bawah syarikat dan bukannya sebagai individu.

Ditanya sama ada jika adil untuk pemilik rumah yang membeli rumah 30 hingga 40 tahun lalu pada harga RM200,000 dan menjualnya untuk RM1 juta hari ini untuk membayar RPGT lima peratus, Fernandez berkata langkah sedemikian akan diambil dari keuntungan yang dibuat oleh ramai pemiliknya, yang kebanyakannya memegang harta sebagai cara untuk memelihara kekayaan mereka atau sebagai bentuk pelaburan jangka panjang untuk membiayai pendidikan anak mereka atau bersara.

“Ia akan memberi kesan kepada ramai rakyat berpendapatan sederhana atau kelas menengah. Ia mungkin kelihatan bahawa lima peratus bukan jumlah yang besar, tetapi berdasarkan contohnya (harga pembelian RM200,000 dan harga jualan RM1 juta), keuntungan kasar ialah RM800,000.

Oleh itu, lima peratus RPGT adalah RM40,000 dan ini bukan jumlah yang kecil bagi kebanyakan rakyat Malaysia hari ini.

“Bagaimanapun, angka-angka mesti mengambil kira bahawa untuk harta yang lebih tua, penilaian akan didasarkan pada tahun 2000 dan seterusnya. Ini mungkin mengimbangi impak dan akan berubah mengikut kes demi kes. Adalah baik kerajaan telah melaksanakan kaveat macam ini untuk mengurangkan pukulan pada pesara dan mereka yang membeli harta mereka lama dahulu, “kata Fernandez.

Walau bagaimanapun keputusan itu menjejaskan penjimatan ramai pesara dan rakyat Malaysia yang lebih tua atau mereka yang telah membeli hartanah untuk membiayai pendidikan anak-anak mereka, katanya.

“Tidak ada kenaikan walaupun keuntungan yang diperoleh dari pasaran saham, jadi ia menanggung keuntungan harta benda seperti ini seolah-olah satu pihak dan ia akan memberi kesan kepada bekalan,” katanya.

Fernandez mengingatkan orang ramai untuk melabur atau membeli hartanah di Malaysia untuk memahami dengan jelas RPGT.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan