Sabtu, Ogos 10

Adakah pendapatan sumber asing dikecualikan daripada cukai?


Dengan ledakan industri pertumbuhan tinggi yang didorong oleh teknologi, banyak yang dapat bekerja dari jauh di bawah pengaturan kerja yang fleksibel. Akibatnya, seseorang individu boleh mempunyai banyak sumber pendapatan, baik dari negara asal mereka, atau dari mana saja di dunia. Ini juga menyebabkan peningkatan jumlah Individu Bernilai Bersih Tinggi, yang dapat memperoleh pendapatan secara global sambil tinggal dalam keselesaan di rumah mereka. 

Oleh kerana negara mempunyai mekanisme cukai yang berbeza dalam hal pendapatan sumber asing, berikut adalah jawapan kepada soalan umum yang harus anda ketahui sehingga anda dapat memberikan perlakuan cukai yang tepat untuk senario yang berbeza. 

1. Saya dengar bahawa pendapatan saya dari luar negara kini dikenakan cukai di Malaysia. Adakah ini benar?

Sehingga 1 Januari 2022, kita tidak perlu bimbang tentang pendapatan bersumber asing (FSI) ketika menghantar penyata cukai kita. Namun, sejak 1 Januari 2022, pengecualian selimut pada FSI telah dikeluarkan. Oleh itu, FSI yang diterima di Malaysia oleh pemastautin cukai dari luar Malaysia kini dikenakan cukai di Malaysia, kecuali syarat khusus untuk pengecualian dipenuhi. 

Langkah kerajaan Malaysia ini juga untuk memenuhi amalan terbaik antarabangsa yang telah dipatuhi oleh Malaysia pada 31 Disember 2022. 

Sebagai tindak balas kepada maklum balas yang diterima setelah pengumuman awal, pengecualian diberikan untuk individu pemastautin Malaysia untuk FSI (selain daripada pendapatan perkongsian) yang diterima di Malaysia dari 1 Januari 2022 hingga 31 Disember 2026 (tertakluk kepada syarat-syarat di item 2 di bawah).

2. Adakah terdapat syarat bagi individu pemastautin memenuhi syarat pengecualian FSI?

FSI yang memenuhi syarat dikecualikan daripada cukai dengan syarat pendapatan telah dikenakan cukai di negara asal. FSI yang diterima dari individu dianggap telah dikenakan cukai di negara asal sekiranya:

a) Cukai pendapatan atau cukai pegangan pada FSI telah dibayar atau perlu dibayar; atau

b) Cukai tidak dikenakan di negara asal kerana:

i) Sistem percukaian negara asal

ii) FSI individu yang berada di bawah ambang cukai di negara asal

iii) Pendapatan yang diberi pengecualian melalui insentif cukai

iv) Dalam kes pendapatan dividen asing, ia telah dikenakan cukai yang mendasari

v) Pendapatan dividen asing yang dibayar dari keuntungan pendasar yang timbul dari keuntungan operasi, yang belum dikenakan cukai kerana:

- Kerugian atau elaun modal yang tidak diserap

- Keuntungan yang timbul daripada keuntungan modal

- Insentif cukai yang mematuhi kehendak bahan negara; atau

- Peraturan cukai di bawah rejim penyatuan cukai

3. Sebarang dividen yang saya terima mestilah dari keuntungan entiti. Adakah ini bermaksud bahawa pendapatan dividen yang saya terima telah dikenakan cukai yang mendasari di negara asing?

Berdasarkan penjelasan dengan Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia, dividen asing mesti dikenakan cukai pegangan atau cukai pendasar di syarikat yang membayar dividen.  Sekiranya tidak ada cukai yang dibayar di peringkat syarikat pembayaran dividen, pengecualian FSI mungkin tidak berlaku. 

Sila rujuk ilustrasi di bawah:


Berdasarkan senario di atas, pendapatan dividen yang diterima oleh Encik A boleh dikenakan cukai jika diterima di Malaysia melainkan jika individu tersebut dapat menunjukkan (dengan sokongan bukti) bahawa tidak ada cukai yang mendasari telah dibayar oleh Y Ltd salah satu sebab seperti yang dinyatakan dalam item Soalan 2 (b) (v) di atas.

Dalam hal ini, akan menjadi sukar bagi individu yang menerima pendapatan dividen asing untuk memastikan sama ada pendapatan tersebut telah dikenakan cukai yang mendasari atau tidak. Memandangkan Malaysia mempunyai sistem Penilaian Kendiri, tanggungjawab pembayar cukai untuk membuktikannya. Oleh itu, disarankan agar tinjauan terperinci dilakukan dalam menentukan sama ada pengecualian FSI berlaku atau tidak. 

4. FSI saya dikecualikan. Adakah saya masih perlu nyatakannya dalam penyata cukai saya?

Ya. Walaupun FSI yang diterima di Malaysia dikecualikan sehingga 31 Disember 2026, individu pemastautin masih harus membuat pernyataan dalam penyata cukai pendapatan Malaysia mereka bahawa FSI yang berkenaan layak mendapat pengecualian, dan mengekalkan dokumentasi sokongan yang diperlukan untuk membuktikan ini. Bagi anda yang telah menyerahkan penyata cukai anda untuk tahun taksiran 2022, anda mungkin menyedari bahawa bahagian pendedahan baru mengenai FSI telah dimasukkan dalam borang pengembalian untuk tahun taksiran 2022.

5. Saya tidak menghantar FSI ke Malaysia. Adakah ini dikira sebagai pendapatan yang diterima di Malaysia?

Pada masa ini, pihak berkuasa cukai telah menjelaskan bahawa hanya pendapatan yang dibawa ke Malaysia melalui wang tunai atau pemindahan dana elektronik yang dianggap sebagai pendapatan yang dihantar. Sekiranya pendapatan yang diperoleh disimpan di luar negara, ini tidak akan dianggap sebagai pendapatan yang diterima di Malaysia. 

6. Saya bekerja dari jauh untuk syarikat luar negara semasa secara fizikal di Malaysia dan pendapatan saya sudah dikenakan cukai di luar negara. Adakah ini dianggap FSI?

Dengan andaian anda menjalankan pekerjaan, semasa anda menjalankan tugas secara fizikal di Malaysia, pendapatan pekerjaan tersebut akan dianggap berasal dari Malaysia, tidak kira sama ada majikan anda adalah penduduk Malaysia atau di mana gaji dibayar atau diterima. Pendapatan sehubungan dengan tempoh di mana pekerjaan dilaksanakan di Malaysia tidak akan dianggap sebagai FSI dan akan dikenakan cukai di Malaysia berdasarkan jangka masa pekerjaan yang dilaksanakan di Malaysia. Walaupun terdapat pengecualian untuk pekerjaan jangka pendek di bawah undang-undang domestik dan juga pelepasan perjanjian cukai, pengecualian ini tidak diberikan secara automatik. Tuntutan harus dibuat semasa Borang Nyata Cukai Pendapatan diserahkan dan individu tersebut diminta untuk menyimpan dokumen yang mencukupi.

Dengan andaian bahawa anda bukan situasi bekerja, dan anda adalah pekerja bebas yang memberikan perkhidmatan kepada pelanggan luar negara semasa tinggal secara fizikal di Malaysia, ini kemungkinan akan dianggap sebagai pendapatan perniagaan yang berasal dari Malaysia sekiranya pekerjaan tersebut dijalankan di Malaysia.

Perhatikan bahawa pengaturan kerja jarak jauh, baik untuk majikan luar negara atau sebagai freelancer dengan pelanggan luar negara, akan menimbulkan masalah mengenai cukai peribadi. Dalam keadaan di mana pendapatan pekerjaan / perniagaan yang sama dikenakan cukai di kedua negara, pertimbangan lebih lanjut diperlukan mengenai tuntutan pelepasan cukai dalam bentuk kredit cukai unilateral atau dua hala ke atas cukai asing yang dialami.  

Memandangkan masalah cukai yang rumit yang timbul dari pengaturan kerja jarak jauh, perancangan sebelumnya yang teliti akan membantu memastikan anda mematuhi syarat cukai yang ketat di Malaysia.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan